Nem túlzás azt állítani, hogy a hazai tejpiac – hasonlóan több más alapanyag-feldolgozó élelmiszer-ipari szektorhoz – óriási átalakuláson esik át. Cégcsődök korábban is voltak, de a mostani időszak látszik komoly vízválasztónak. Napjainkban dől el igazán, ki maradhat talpon az egyre kiélezettebb versenyben.
Egyértelmű, hogy a felgyorsuló változásokat az európai uniós csatlakozás hozta magával. Mivel a piac megnyílt, a hazai vállalkozásoknak olyan kihívásokkal kell szembesülniük, amelyekkel korábban nem találkoztak. A tejipari cégeket sakkban tartja a meglóduló import, amely a versenyhivatal adatai szerint már tízszázalékos részarányt tesz ki. A multinacionális élelmiszerláncok – igaz, sokszor a minőségi szempontok figyelmen kívül hagyásával – olcsó tejipari termékeket keresnek, és ezeket az esetek nagy részében nem Magyarországon találják meg.
Sokak szerint az egyetlen jó választ a tejiparban is a koncentráció felgyorsítása adhatja meg a jelenlegi helyzetre. Ennek példája a szegedi Sole és a pécsi Új-MiZo tervezett fúziója, amelyet a napokban szentesített a versenyhivatal. A két vállalkozás az összeolvadással bevallottan arra törekszik, hogy a közös együttműködéssel, a nagyobb mérettel és a költségek csökkentésével szerezzen erősebb piaci pozíciókat.
Egyáltalán nem meglepetés, hogy e tranzakció mögött is az OTP elnök-vezérigazgatója, Csányi Sándor áll. A sokmilliárdos bankvezér egyrészről vélhetően hobbiként kezeli agrárbefektetéseit, viszont másoknál jóval korábban belátta, hogy a kapacitások koncentrálása nélkül nem működtethetők nemzetközi szinten is versenyképesen a hazai élelmiszer-ipari vállalkozások. Ezért most a tejágazatban is végrehajtja azt, amelyet a szintén pécsi Délhússal és a szintén szegedi Pickkel a húsiparban lényegében már néhány hónappal ezelőtt megvalósított.
Némelyek Csányi tevékenysége kapcsán egyértelmű pozitívumként könyvelik el, hogy befektetései révén több, meghatározónak számító hazai élelmiszer-ipari cég magyar tulajdonban maradhat. (Most tekintsük el attól, hogy a bankvezér egyes esetekben külföldön bejegyzett, off-shore társaságokon keresztül gyakorolja tulajdonosi jogosítványait). Nem számítana azonban az sem váratlannak, ha Csányi valójában „feljavító” munkát végezne, és a rendbetett, megerősített cégeket később továbbadná nemzetközi befektetőknek. Valószínűsíthető ugyanis, hogy a nagyobb méretű, „felhozott” vállalkozások jobban felkeltenék a tőkeerős külföldiek figyelmét, mint a széttagoltan működő, kisebb piaci befolyású „egyenkénti” cégek.
Akár kiszáll azonban idővel a bankvezér a tejszektorból, akár nem, mostantól ő lesz a hazai „tejkirály”, mivel többségi tulajdont birtokol majd a fúzió után piacvezetővé váló társaságban. Ezek után valójában ketten maradnak a parketten 50-60 százalékos együttes részaránnyal: az összeolvadás után létrejövő új cég és a holland érdekeltségű, most megelőzött Friesland. Emellett néhány tíz százalék körüli részesedésű társaság állhatja még a versenyt, amelyekhez esetleg csatlakozhat az államilag garantált hitelekből megvásárolt, tejtermelői tulajdonba került székesfehérvári Parmalat. Csakhogy sokak szerint későn valósult meg a nemcsak gazdálkodói, hanem kormányzati körökben is régóta dédelgetett álom: a tehéntartók – egyfajta áttörésként – hiába szereztek érdekeltséget a tejfeldolgozóban, a piacainak nagy részét időközben elveszítő, a felszámolásból „kihozott” Parmalatot könnyen újra csődközeli helyzetbe juttathatják a finanszírozási és egyéb nehézségek miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.