Tény, hogy ilyen jellegű számla vezetésére csak a bankoknak ad lehetőséget a hatályos törvény, azonban kérdés, hogy a nyugdíjrendszer második és harmadik pillérének számláit vezető nyugdíjpénztárak számára miért nem lehetett valamilyen áthidaló megoldást találni. A támogatott lakáskölcsönökkel hatalmas forgalmat értek el a hitelintézetek, ám sokkal fontosabb, hogy ezáltal rengeteg új ügyfélre tettek szert, akik a hosszú futamidő miatt évtizedekig megmaradnak. Aki pedig marad, annak jó eséllyel mást is el lehet majd adni. Hasonló érdek vezetheti tehát a bankokat, hogy a nyeszszámlát „kisajátítsák”, és ne osszák meg a tortát a nyugdíjpénztárakkal, hiszen ezzel a termékkel még ennél is hosszabb távra lehet ügyfeleket toborozni.
Nem véletlen, hogy a tervezetet a banki hátterű pénztárak üdvözölték, az egyedülállók azonban konkurenciának tartották a terméket. Utóbbiak attól félnek, hogy a nyesz csökkenti az önkéntes pénztári befizetéseket, márpedig mi értelme létrehozni a negyedik pillért, ha az a harmadik rovására megy? Világos, hogy a számlavezetéshez más feltételek kellenek, mint a pénztáralapításhoz, ezért a probléma nem csupán a konkurenciaharcban található. A nyugdíjpénztár önkormányzati működése fedezet és likviditás szempontjából meglehetősen törékeny szerkezet, amelynél minden bankszámla-tulajdonos nagyobb biztonságban tudhatja a pénzét.
Világos az is, hogy a rendkívül alacsony mértékben, ráadásul elsősorban bankbetétben megtakarító magyar lakosságot valamivel rá kell venni arra, hogy többet, hosszabb távra és változatosabb formában takarítson meg. Az ösztönzésre a nyesz jó eszköznek tűnik, az idő pedig eldönti, valóban az-e.
Kérdés viszont, vajon a nyesz költségszempontból megéri-e, ugyanis a pénztárak díjterhelésénél hosszú távon mindenképpen többe kell kerüljön, hiszen a számlavezetésen túl a tranzakciókért is fizetni kell. Ezért ha az ügyfél nem csupán az adókedvezményért hozza ide megtakarítását, nagyobb hozamot kell elérnie, mint önkéntes nyugdíjpénztári befektetéseivel. Ehhez persze nagyobb kockázatot is kell vállalnia – például több részvényt tartani –, mint egy pénztár. (Bizonyos nyeszhez kapcsolódó javaslatokban szó volt egy minimális, 70 százalékos részvényarány előírásáról.)
A nyeszt konkurenciának tekinteni nézőpont kérdése, hiszen az önkéntes nyugdíjpénztárakban csak a portfólió aránya választható, a menedzselést pedig az alapkezelő végzi. A PSZÁF szakértőinek lapunkban publikált írása szerint (VG, 2005. december 6.) a lakosság hoszszú távú megtakarításának ösztönzése céljából előrelátó lépés volna a nyeszszámla feltételéül szabni az önkéntes pénztári tagság meglétét, valamint az átlagbérnek megfelelő minimális nyugdíjjárulék-fizetést. Az az alatt keresők megtakarítása a nyeszszámlán amúgy sem volna számottevő – vélik. Becslésük szerint a tíz éven belül nyeszszámlát nyitó néhány száz ezer tag nem fizet majd be 360–480 milliárd forintnál többet (összehasonlításképpen, az önkéntes nyugdíjpénztárakba 580–630, a magánpénztárakba 3600 milliárdot várnak), s ez megduplázza ugyan a hazai kisbefektetők tőzsdei jelenlétének arányát, de nem éri el az Egyesült Államokra vagy a fejlett tőkés országokra jellemző lakossági részvételt.
Ennyi segítség is fontos azonban tőkére éhes pénzpiacainknak. Kár, hogy az ügyfelekre éhes bankok a piaci verseny feltételeit a nyesz esetében nem merik vállalni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.