„A jelen helyzetben az a kockázat, hogy miközben egy kibővített, versenyképes Európa megteremtésén dolgozunk, leragadunk az intézményi kérdéseknél. Az a dilemma, hogy miként lehet az előbbivel foglalkozni úgy, hogy közben az utóbbi sincs elfelejtve. Mert az is tény, hogy hosszabb távon a nizzai szerződés nem elég.
A mostani EU-csúcs érdeme, hogy központi törekvéssé tette a párhuzamos megközelítést, amely egyszerre szentel figyelmet mindkettőnek. Az alkotmányos szerződés ügyét legitim problémának tartom. Legalább három fontos lét-oka van az alkotmánynak: egyrészt biztosítja az intézményi működés hatékonyságát. Nem mondhatok igent a bővítésre és hosszú távon nemet az intézmények tökéletesítésére. Másrészt: minél nagyobb egy szervezet, annál messzebb kerül a bázisától, és gyengülnek a demokratikus mechanizmusok. Ezt is kezelni kell. És végül: ha nő belül a sokféleség, még fontosabb a külső megjelenésben a koherencia biztosítása. Segítene a szerződés átnevezése? Akad ország, amelyik szívesen ejtené az alkotmány szót. Én látom a létjogosultságát. De eljöhet az idő, amikor ez is napirendre kerül.
Azt viszont nem mondanám, hogy az alkotmány halott. Eleve nem szeretek érzelmileg terhelt fogalmakkal operálni egy dokumentum esetében. Az persze a tagokon múlik, hogy ki és hogyan ratifikál. Ismertek azok az érvek, hogy a népszavazás hiba volt, mert ha így döntöttek volna a római szerződésről, a bővítésről vagy az egységes piacról, talán egyik sem valósult volna meg. De azt is látni kell, hogy ha a múltban még lehetett is „diplomáciai döntéseket” hozni – amelyek lényegéről az emberek többsége mit sem tudott –, ez ma már nem működik. A társadalmak tájékoztatást és beleszólást kérnek. Hát szembe kell nézni ezzel: hiszem, hogy a nép meggyőzhető. Más kérdés, hogy egy adott kérdés eldöntésére milyen konkrét mechanizmust választunk. E ponton csupán emlékeztetnék: parlamenti demokráciákban élünk, és a parlament döntése a demokratikus alapelvek szempontjából teljes értékű határozat.
Mindezek mellé társul jövőre – a római szerződés létrejöttének ötvenedik évfordulójára – egy közös politikai nyilatkozat, amely válhat afféle „Messina-típusú” dokumentummá is. Sok a hasonlóság az 1955-ös nyilatkozat körüli helyzet és a mai problémáink között. Akkoriban szintén nem kis válságot okozott, hogy – ugyancsak francia egyet nem értés miatt – kútba esett az európai védelmi unió ötlete. A „hatok” ezek után ültek össze Messinában, és döntöttek úgy, hogy szervezeti, intézményi problémák helyett konkrét dolgokkal foglalkoznak. És jött a közös piac. Mindebből az a tanulság, hogy amikor az elvont dolgokkal válságba jutunk, a konkrét hétköznapi teendők felé kell fordulni. Ez történt akkor, ez segíthet most is.
Mit tehet Európa egy globalizálódó világban, hogy ne szenvedő alanya, hanem maga is formálója legyen e folyamatnak? Erre kellenek a konkrét válaszok, és hiszem: nem a semmiből építkezünk. Csütörtök este az osztrák EU-elnökség kiosztott egy 21 pontból álló projektlistát, amelynek minden tétele európai léptékű fejleménnyel foglalkozik; ezek 2010-ig szóló napirendet fogalmaznak meg. Nincs szó arról, hogy Európa lebénult volna.
Hogy lassan haladunk? Kérdés, miként lehetne másként. Ez egy közösség, amelyben a tagországok ragaszkodnak az autonómiájukhoz. Huszonöt alapról egy döntésre jutni nem egyszerű. Mégis mindent csakis a tagokkal lehet megcsinálni – hiszen miattuk és számukra van az egész. Egy biztos: akár gyors, akár lassú – rosszabb lenne nélküle. Ha eleve minden huszonötfelé menne. Ezért is kell folytatni tovább.”
A szerző állandó brüsszeli tudósító
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.