Ismét egy uniós blama. Pironkodhatunk.
Pedig az Európai Bizottság figyelmeztetésére számítani lehetett. Magyarország 2002-ben vállalta, hogy az uniós csatlakozásig az állami vétójogot biztosító hazai aranyrészvény-szabályozás összhangba kerül a római szerződésben foglaltakkal, illetve azzal, ahogy az alapszerződést az Európai Bíróság értelmezi. Nem így történt.
A kevésbé feledékenyek már a csatlakozás után – mivel továbbra is változatlan maradt az állam aranyrészvényesi pozíciója a privatizációs törvény mellékletében felsorolt cégekben – óvatosan jelezték: bizony rossz benyomást kelthet az ország, ha olyan téves feltevésre ad okot, hogy 2004. május elsejét követően másként viszonyul a közösségi jogrendszerhez, mint azelőtt.
A törvényjavaslat időben elkészült. Szakértők szerint megfelelően szolgálta a köz és az állam érdekét. Megszavazása azonban nem volt sürgős a parlamenti pártoknak. Egyesek szerint az aranyrészvényről nem lehet „csak úgy” lemondani, illetve a törvénymódosítás egyes cégeket fölvásárlási célpontnak teheti ki. Megfontolható aggályok. Az elmúlt évek alatt megtárgyalhatták volna őket. Csak pironkodhatunk az olyan felelős honatyai elszólásokon, miszerint „nem dől össze a világ”, vagy „az EU nem fog üldözni minket” a késlekedésért.
Az intés most megérkezett. Megérdemeltük.
Persze többről is szó van, mint a mulasztással járó presztízsveszteségről. Kárát láthatja a gazdaság, hiszen, ahogy a brüsszeli bizottság utalt rá, elmaradhatnak a külföldi befektetők.
További káros hatás lehet, hogy mindig fennáll a gyanú: az állam helytelenül él többletjogosítványával.
Megfelelő szabályozással mindez elkerülhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.