Az orvosok vényírási szokásait, valamint a gyógyszergyártók ösztönző gyakorlatait különböző hatóságok vizsgálhatják abból a szempontból, hogy azok megfelelnek-e az irányadó jogi és etikai normáknak. A gyógyszergyártóknak érdemes házon belül is átvilágítani a meglévő gyakorlatot, amelynek során ki kell térni a gyógyszergyártókra irányadó gyógyszer-reklámozási, gyógyszerpromóciós és marketingstratégiákra, továbbá az adományozási gyakorlatra. Ha ezt elmulasztjuk, megteheti helyettünk a következő szervek valamelyike: a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, az Országos Gyógyszerészeti Intézet, a Magyosz, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete kommunikációs etikai bizottsága, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (vagy orvosi oldalról az Állami Népegészségügyi Szolgálat és a Magyar Orvosi Kamara).
Megvizsgálható, hogy az orvosoknak, gyógyszerészeknek adott ajándék, ösztönzés, a cégek által támogatott rendezvények, az üzleti vendéglátás összhangban van-e a Gyógyszer-kommunikációs etikai kódex előírásaival, valamint az ezeket értelmező 2005-ös és 2006-os kommunikációs etikai bizottsági állásfoglalásokkal.
Kapcsolódik-e a szakma gyakorlásához, a betegek ellátásához az ajándékozási gyakorlat? Nyújt-e a cég személyes vagy reprezentáció céljául szolgáló ajándékot? Vannak-e a támogatott rendezvényeken szórakozási célból szervezett (borkóstoló, sportrendezvények stb.) események? Betartja-e a cég az adományok átadására vonatkozó formai szabályokat (az adományok elosztását és nagyságrendjét szabályozó belső döntési mechanizmusokat; az adományok átvételére való jogosultságot; továbbá az adományokról készített belső adatbázisok adatvédelmi megfelelőségét)? Adományozható-e például a jogszabályi és etikai keretek között egészségügyi intézmények részére számítástechnikai eszköz vagy bútor, illetve fizethető-e, s ha igen, milyen keretek között az orvosok konferencián való részvétele?
Megvizsgálható, hogy a beavatkozással nem járó vizsgálatokkal kapcsolatos adatgyűjtési gyakorlat összhangban áll-e a hatályos adatvédelmi szabályozással vagy a Magyar Orvosi Kamara etikai kódexének orvosi titoktartásra vonatkozó rendelkezéseivel. Ellenőrizhető továbbá az is, hogy a gyógyszercég nevében és képviseletében aláírt szerződések megfelelnek-e a képviseleti jogra, cégjegyzésre és a meghatalmazások formai kritériumaira előírt követelményeknek. A vény nélkül kapható gyógyszerek vagy gyógyhatású készítmények reklámjai, a tervezett marketing- és promóciós stratégiák abból a szempontból vizsgálhatók, hogy azok megfelelnek-e a reklámjogi szabályoknak és a GVH, az Országos Gyógyszerészeti Intézet, esetlegesen a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség egyedi határozatokban foglalt döntéseinek, illetve felmerülhet-e megtévesztő, összehasonlító jellegük.
A helyes marketing- és reklámozási gyakorlattal elkerülhetők az etikai eljárások, a hatóságok által kirótt igen magas bírságok, a büntetések nyilvánosságra hozatalával a cégek hírnevének okozott károk vagy hátrányos hatósági megkülönböztetések, extrém esetben a gyógyszerek támogatásból való kizárása. A helyes gyakorlat kialakításához elengedhetetlen az adott gyógyszercég jelenlegi gyakorlatának felülvizsgálata, a hiányosságok feltárása, valamint a jogszabályi és etikai rendelkezések betartásához szükséges további iránymutatás.
A szerző ügyvéd a Réti, Antall és Madl Ügyvédi Irodával együttműködésben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.