A tavalyi 9,9 százalékos növekedést követően a piac a lassulóra várt amerikai importkereslet, valamint a pekingi irányítás gazdaságot hűtő lépései miatt végre mérsékeltebb bővülésre számított. Természetesen nem sokkal kisebbre, hiszen a népvándorlásnak is beillő belső migráció által évente 20 millió fővel növekvő partvidéki lakosság számára minimum egy magas egy számjegyű növekedés tudja csak biztosítani a megélhetésükhöz, valamint a társadalmi békéhez szükséges új munkahelyek számát. Egy ekkora, ilyen átalakuláson keresztülmenő országban nagyon nehéz hosszú éveken át úgy tartani a kívánt növekedési ütemet, hogy közben ne alakuljanak ki olyan feszültségek, amelyek kezelése beláthatatlan kihívások elé állítja a gazdaságpolitikát. Nos, ez Kínának sem sikerült.
Az egyik probléma épp a fent említett migrációhoz, valamint a városi lakosság köré font, pontosabban nem font szociális hálóhoz kapcsolódik. A távol-keleti országban a társadalombiztosítás funkcióit javarészt az állami tulajdonú vállalatok látják el, ami értelemszerűen meggátolja a vállalati szektor piacgazdasági normák szerinti teljes átalakítását. Társadalmi feszültségek emellett nemcsak a partvidéken, hanem az ország belsejében is vannak: a tavalyi évben csak az elismert, erőszakkal levert utcai zavargások száma is meghaladta a háromezret (!), ami erősen megosztja Kína központi-partvidéki, valamint a belső területek felett őrködő helyi vezetését. Az országba áramló borzasztó mennyiségű tőke következményeként a bankrendszer úszik a likviditásban; a hitelintézetek, különösen a kritikus belső régiókban, sokszor helyi politikai akaratra inkább a társadalmi béke megteremtése miatt, mintsem piacgazdasági megfontolásokból nyújtanak hiteleket. Ebből adódik a második probléma: a nem hatékony hitelkihelyezések következményeként a kínai bankrendszer jelentős rossz hitelállományt halmozott fel. A Fitch hitelminősítő intézet szerint ennek mértéke elérheti a 673 milliárd dollárt, azaz az ország amúgy rendkívüli nagyságú devizatartalékainak háromnegyedét.
A bankrendszer feszültségeit egyelőre elfedi a gyors, továbbra is az olcsó kivitelre támaszkodó gazdasági növekedés; ez életben tart olyan vállalatokat is, amelyek fizetőképessége az exportkonjunktúra lassulásával drámaian csökkenne. Nem csoda, hogy a kínai vezetés erősen ellenáll annak a nemzetközi nyomásnak, amely a jüan árfolyamának erősítésére, valamint az exporttámogatások megnyirbálására irányul. Hasonló nehézséggel szembesülne Kína akkor is, ha a világ össztermelésének egyötödét elfogyasztó amerikai háztartások kereslete visszaesne, jelentősen csökkentve a távol-keleti ország exportja iránti keresletét, s rontva az ottani vállalatok hitel-visszafizetési képességét. Az elmélyülő hitelprobléma értelemszerűen az ország tőkevonzó képességét is visszavetné, felülírva a jelenlegi gazdasági modell peremfeltételeit.
Az elmúlt negyed évszázadban hasonló szolvenciaproblémákkal szembesült egyébként Japán és Dél-Korea is. A két ország két különböző „stratégiával” igyekezett kezelni az így adódó gazdasági és társadalmi problémákat. Az egyébként stabil és fejlett Japánban a fokozatosságot választva elkerülték a gyors változással és fájdalommal járó intézkedéseket, viszont felvállaltak egy tizenöt éven át tartó recessziót, amelynek a költségeit az egész társadalom szinte egyenlően viselte. Az amúgy is átalakulófélben lévő Koreában a gyors és fájdalmas megoldás mellett döntöttek, az ennek nyomán fellépő elégedetlenséget könnygázzal és gumibottal kezelték, viszont két év alatt kimásztak a gödörből. A kínai vezetés szemmel láthatólag igyekszik elkerülni, hogy a közeljövőben ilyen választás elé álljon, s ez egyben az egész világ érdeke is.
A szerző a Budapest Alapkezelő Rt. befektetési igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.