A helyi érdekek és a tartós konfliktusok – beleértve az Ukrajnába és Európába irányuló orosz gázszállítások máig megoldatlan ügyét – ismételten felidézik annak a rémét, hogy az energiát politikai pozíciószerzésre használják fel. Az energiaellátás biztonsága a Szentpétervárott tartandó G8-tanácskozás napirendjén is előkelő helyen szerepel. A G8 csoport helyesen jelölte meg gazdasági kulcskérdésként a kölcsönös energiafüggőséget, mert ebben az ágazatban itt az ideje a sokoldalú kötelezettségvállalásnak.
A hatalmas olaj- és gázkészletekkel megáldott országok számára csábító lehetőséget jelent, hogy az energiaszállítással jutalmazzanak baráti államokat és büntessenek ellenfeleket. Az energiaembargók általában viszszafelé sültek el. A 70-es évek OPEC-áremelései hatásos energiatakarékossági intézkedésekhez és a nem OPEC-termelés hányadának növekedéséhez vezettek, majd a szervezet piaci részesedése gyorsan esett.
A tapasztalat azt mutatja, hogy az átláthatóság mindenkinek egyformán érdeke. Az év elején Oroszország látszólag így járt el, amikor az Ukrajnába szállított gáz árának megnégyszerezését követelte, mert – mint hangoztatta – csak a piaci árat kéri. A nyilatkozat tisztességesnek tűnt, és a helyzetet nem ismerő politikusok, illetve befektetők számára még vonzó is lehetett egy ideig.
Hogy világos legyen a dolog: a mértékletes és hosszabb időre elnyújtott árváltozásokat senki sem vitatta, bizonyos belső árkorrekció Ukrajna részéről rendben lett volna. Oroszország szomszédai számára azonban nem a piac a mérvadó a gáz árának és szállítási költségeinek meghatározásában. A döntést a Gazprom és igazgatótanácsának elnöke, Dmitrij Medvegyev hozza meg, aki egyúttal az orosz kormány első miniszterelnök-helyettese. A gáz ára a szomszéd államok mindegyike számára eltérő, szintjét alapvetően a Kremlhez fűződő viszony határozza meg.
Fehéroroszország szorosan igazodik a Kremlhez, ezért rendkívül kedvező áron kapja a gázt, Ukrajnát viszont az árak azonnali megnégyszerezésével vagy a szállítások megszakításával fenyegették, mégpedig frissen kivívott függetlensége miatt. Grúzia szintén érzi Moszkva haragját, és hasonló drágítással kényszerül szembenézni. Ugyanilyen hatásoknak volt kitéve Türkmenisztán. Nyugat- és Közép-Európa gázfogyasztó államai körében sem maradt következmény nélkül az árakkal és a szállítással kapcsolatos vita. Csak az Európai Unió és az Egyesült Államok vezetésével végrehajtott, azonnali és sokoldalú beavatkozásnak volt köszönhető, hogy a Gazprom újra megnyitotta a csapokat.
A földgáz valószínűleg az a termék, amely a leginkább kitett a szállítási fennakadásoknak. A rögzített és egymáshoz kapcsolt csővezetékek a termelőket és a fogyasztókat egyaránt szoros közösségbe kovácsolják. A gázszállítások diverzifikálása egy hoszszú távú államközi infrastruktúra-fejlesztési projekt keretében hajtható végre, amelyhez hatalmas beruházásokra és politikai kötelezettségvállalásra van szükség, mégpedig multilaterális szinten. Jelenleg többféle megoldást vizsgálnak: új tárolókapacitások kiépítése, a felhasználás hatékonyságának javítása, a belföldi olaj- és gázkitermelés fokozása, alternatív források – például a gázosított szén – bevonása. Emellett gyorsan növekszik a cseppfolyósított földgáz kereskedelme. Mindezek az erőfeszítések alkalmasak a sokkhatás mérséklésére és az energia-önellátás fokozására, de ennél is többre van szükség.
A G8 vezetőinek először is ki kellene dolgozniuk valamiféle szabványrendszert az energiatranzakciókhoz, mégpedig nyílt és átlátható szerződések, valamint a legjobb üzleti gyakorlat alapján. Vissza kell szorítani az olyan helyi politikusok globális hatását, akik az energiaágazatétól eltérő saját, lokális érdekeiket követik. Erre példákat láthatunk Dél-Amerika állami vállalatainak tevékenységében, Afrikában, a Közel-Keleten vagy az orosz–ukrán gázszállításokban közvetítőként részt vevő RoszUkrEnergo tevékenységében. Az energiabiztonság Európában valamennyiünket rákényszerít annak felismerésére, hogy az ellátás és a szállítás szoros kapcsolódása miatt valamennyien függünk egymástól.
Ezen a ponton mutatkozik meg a fogyasztók és a szállítók „energiaszövetségének” hasznossága, onnan kezdve, hogy nagyobb kiesés esetén Európa nemzetei segítenék egymás ellátásának garantálását. A piacokhoz való hozzáférést és az átláthatóságot sürgető energiacharta dicséretes törekvés, de válsághelyzetek kezelésére nem alkalmas, mert a piacaink még nincsenek felkészülve az esetleges kiesések kezelésére. Az energiacharta csak akkor válhatna a kollektív energiabiztonság eszközévé, ha elmélyítenék és kiterjesztenék.
Nekünk, vezetőknek a feladatunk, hogy megmutassuk a jövő biztonságos energiaellátásához vezető utat. A megkérdőjelezhető ügyletekkel szembeni – politikailag kézenfekvő – mai elnéző viselkedésért a jövőben mindanynyiunknak nagy árat kell fizetnünk. Ha az elkerülhetetlen konfliktus végül bekövetkezik, akkor szükségtelenül csorbul a közbizalom, a politikai hitelesség és a piac megbízhatósága. Mindez egyértelműen bekövetkezett Oroszország és Ukrajna esetében. Az energiaellátás biztonságát fenyegető veszélyeket multilaterális alapon kell kezelni és megoldani, minden érintett fél jelenlétében.
A szerző Ukrajna korábbi miniszterelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.