A tervek szerint az elkövetkező időszakban jelentősen átalakul a minisztériumok felépítése és működése. A bejelentett változtatások megvalósulása esetén az egyes minisztériumok háttértevékenységeit egy Kormányzati Szolgáltató Központba vonnák össze. A tevékenységek köre az eddigi újsághírek és a miniszterelnöki honlap alapján a pénzügyi, számviteli, kontrolling, informatikai, ügyviteli, személyzeti és bérszámfejtési, szervezetfejlesztési, vagyonkezelési, valamint gondnoki tevékenységekre terjed ki. A szervezet azokhoz az üzleti életben elterjedt közös szolgáltató központokhoz (shared service center) lesz hasonló, amelyeket multinacionális nagyvállalatok alapítottak Magyarországon (pl. General Electric, ExxonMobil).
A központ kialakításának egyértelmű célja a minisztériumi háttértevékenységek hatékonyságának növelése és a költségek csökkentése. A hírek szerint az összevont szervezet a jelenlegi minisztériumoknál meglévő létszám kevesebb mint felével állna fel. Amennyiben mindez megvalósul, valóban komoly költségcsökkentést eredményezhet. Ugyanakkor a megvalósítás során számos olyan tényezővel is számolni kell, amely a projekt sikerességét veszélyeztetheti.
Az első, talán legfontosabb tényező annak tudatosítása, hogy a központ felállítása nem valósítható meg egy lépésben, egyik napról a másikra. A munkát komoly szakmai tervezésnek kell megelőznie, ennek során meg kell határozni a központ működési modelljét, az ellátandó feladatok és feladatrészek részletes körét, a támogató tevékenységek átvételének ütemezését. Ez utóbbi fel-adat azért kiemelten fontos, mert a minisztériumok háttértevékenységeinek leválasztása és egy központba szervezése csak fokozatosan, tevékenységi körönként oldható meg. Az egy lépésben történő megvalósítás ugyanis olyan mértékű változást jelentene, amely nagymértékben veszélyeztetné a minisztériumok belső működésének folytonosságát.
A központ a háttértevékenységeket egyfajta külső szolgáltatásként nyújtja majd a minisztériumok számára. Ez szemléletbeli változást igényel a dolgozóktól, akiknek többsége jelenleg egy adott minisztériumon belül végzi a tevékenységét, és valószínűleg nincs meg benne az a szolgáltatói hozzáállás, mint amit az új feladat megkövetel.
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a tervezett szervezeti változások – különös tekintettel a leépítésekre – erős bizonytalanságot szülnek. Ennek az lehet a következménye, hogy a háttértevékenységeket végzők közül azok, akiknek megfelelő tapasztalataik vannak és nyitottak, még a leépítések előtt elhagyják a minisztériumokat. A központot így a maradékelv alapján lehet majd feltölteni dolgozókkal, ez pedig nem vezet optimális megoldáshoz. Az előzőekből kiviláglik, hogy a központ felállítása során bizonyos mértékű minőségi csere elkerülhetetlen.
Kritikus kérdés a szolgáltató központ működési kereteinek kidolgozása, ez magában foglalja az egységes működési folyamatok, az azokat támogató informatikai és irodai infrastruktúra kialakítását is. Ez a minisztériumokban kialakult – részben eltérő – gyakorlatok miatt szintén nem ígérkezik egyszerű feladatnak.
Az eddigi információk alapján a kialakítandó központ vezetésére egy jelenleg külföldön dolgozó magyar szakembert hívnak haza. Feladata, hogy a központ sikeres felépítéséhez egy ütőképes projektcsapatot alakítson ki. Úgy gondolom, hogy a feladat nagysága és egyedisége miatt – amely komoly vonzerő a szakértők számára – ezzel nem lesz nehéz dolga. A feladat megvalósításával már más a helyzet.
A szerző a PricewaterhouseCoopers üzleti tanácsadás osztályának vezető menedzsere
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.