Kit érdekelhet a postai szolgáltatások uniós liberalizációja? – gondolhatnánk, hiszen az SMS-ek, e-mailek korában ma már alig adunk fel leveleket. A szektor forgalma azonban a hivatalos, illetve üzleti küldeményeknek köszönhetően még mindig az EU GDP-jének egy százalékát teszi ki. Így nem is csoda, hogy a tagállamok között komoly vita alakult ki az EU-szerte 5,2 millió embert foglalkoztató piac további megnyitásáról. A kilencvenes évek végén megkezdett piacnyitás utolsó állomásaként ugyanis most az 50 grammnál könynyebb levelek kézbesítését kellene szabaddá tenni.
Az Európai Parlament tegnapi döntése egyfajta kompromisszumként az állami monopóliumok eredetileg 2009-re tervezett megszüntetését két évvel későbbre halasztaná, illetve a postai liberalizáció folyamatához később csatlakozott új tagállamok, köztük Magyarország további két évet kapna a piacnyitásra való felkészüléshez, vagyis hazánkban 2013-ra szűnhetne meg a Magyar Posta Zrt. monopóliuma.
Az ellenzők aggódnak, hogy a liberalizáció jelentős elbocsátásokkal járhat. Sokan Hollandiát említik példaként, ahol a korábbi alkalmazottak helyett a kézbesített küldemények száma alapján fizetett diákok viszik ki a leveleket. Emellett a legnagyobb munkáltatók közé tartozó állami társaságok piaci pozícióját is sokan félthetik, hisz könnyen elképzelhető, hogy a postai szolgáltatások kötöttségeinek feloldása ugyanolyan hatással jár, mint a légi közlekedési piac megnyitása, amit a belga Sabena eltűnése vagy az Alitalia mostani vergődése jellemez.
A miniszterek tanácsa még nem jutott egyezségre a kérdésben, így a liberalizáció tényleges menete az EP döntése ellenére továbbra is bizonytalan. Mindenesetre az Európai
Bizottság felmérése szerint a piacnyitás miatti aggodalmak már most számos tagországban, köztük Magyarországon is hozzájárultak az állami szolgáltatók hatékonyságának javulásához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.