Ismeretes, hogy az október 25-i MVM-aukció során a cég 8,2 TWh áramot tervezett értékesíteni a 2008. évre vonatkozóan. Ez a 2006. évi hazai áramfogyasztás (38,6 TWh) ötöde, a hazai áramtermelés (31,8 TWh) egynegyede, illetve az MVM által lekötött villamosenergia-mennyiség (27,8 TWh) harmada. Hol a többi áru? Mikor kerül majd a piacra? És hogyan? Milyen áron? Az ezen kérdéseket övező bizonytalanság srófolhatta fel a licitálói kedvet és egyben az árakat. A most kialakuló árinformáció azért lényeges, mert hivatkozási alapul szolgálhat a további, esetleg nem transzparens értékesítések beárazásánál. Összehasonlításként: a releváns cseh és a német áramtőzsdéken az aukcionálthoz hasonló termékek árai (zsinórtermék) 57–60 euró/MWh (14,3– 15,0 forint/kWh) között mozogtak az elmúlt napokban.
Milyen szabályozási és lélektani környezetben zajlott ez az aukció? Mindenképpen szokatlan, hogy a fél ország egy áramaukció lázában ég. Szokatlan, hogy a kereskedők még nem tudják, honnan és milyen áron jutnak majd ahhoz a portékához, amelyre vonatkozó árajánlataikat a fogyasztók felé a napokban meg kellene tenniük. Szokatlan, hogy a szóban forgó aukció napján még nem tudhatják, milyen feltételek mellett külkereskedhetnek majd jövőre. Szokatlan, hogy az aukción kialakuló esetlegesen magas árért (az előzetes találgatások még akár 30-40 százalékos nagykereskedelmi áremelkedésről szóltak) már előre a „magas délkelet-európai” árakat teszik sokan felelőssé egy olyan országban, amely évtizedek óta Európa egyik legnagyobb nettó áramimportőr országa (Magyarország). Szokatlan és lesújtó, hogy ebben a nagy félelemben és kapkodásban a WTO- és EU-tag Magyarország várhatóan életbe léptet egy olyan gazdasági miniszteri rendeletet, amely kilowattóránként 4,4 forint áramexport- és -tranzitdíjat vezetne be abból a célból (?), hogy az olcsó magyar áram nyakló nélküli exportjának káros hatásaitól a hazai fogyasztókat és termelőket megvédje. Csak egy megjegyzés: ha feltételezzük, hogy kereskedelmi partnereink – joggal felháborodva a magyar intézkedésen – hasonló mértékű vámokat vetnek ki a hozzánk irányuló exportra, az cirka nettó 30 milliárd forinttal növelné a hazai áramfogyasztók számláját évente.
Mi az oka e furcsa jelenségnek? Félelem attól, amit az új áramtörvény „liberalizáció” címén létrehozott, s amelyet pontosabban úgy jellemezhetünk: árfelszabadítás (árliberalizáció) verseny nélkül? Lehet hatékony verseny ott, ahol az áramaukciót rendező Magyar Villamos Művek a rendszerirányítás mellett a hazai erőművi kapacitások 80 százaléka felett rendelkezik, valamint a fizikai importkapacitások nagy részét is maga használja? Ahol a törvény nem kötelezi e domináns piaci szereplőt a lekötött kapacitások teljes körű és transzparens piacra vitelére vagy a szerződései felmondására vagy újratárgyalására? Nem. Kell-e attól tartani, hogy ha ilyen körülmények között az idén elfogadott új villamosenergia-törvény alapján a háztartási, illetve a kisfogyasztói körön kívüli áramfogyasztók számára a hatósági áramár-meghatározás 2008 elejétől megszűnik, akkor ott jelentős áremelkedés lehet? Aki hallgatott közgazdasági kurzust a monopóliumokról, hajlik arra, hogy azt mondja: de még hogy! Különösen ha azt is tudják, hogy az MVM privatizációját jövőre mindenképpen meg akarják kezdeni, e lépés egy tulajdonosi ágon talán még kezelhető monopolszereplő lehetőségét is megszüntetné.
Az MVM szivárványaukcióján most kialakulni látszó ár nem igazolja azokat a félelmeket, hogy a balkáni régió magas áramimport-kereslete az egekig verné a hazai nagykereskedelmi árakat. Ugyanakkor mégiscsak jelentős nagykereskedelmi áremelkedést prognosztizál 2008-ra. Akkor most sírjunk, vagy nevessünk?
A két szerző a Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpontjának vezetője és kutatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.