Nem vitatva az üzleti szférát és a lakosságot sújtó adóterhek nehezen elviselhető voltát – különösen a legutóbbi megszorító intézkedések után –, a nemzetközi összehasonlítások mégis inkább azt mutatják, hogy az öszszesített elvonások mértéke nem kiugró, és adórendszerünk szerkezete is többé-kevésbé a nemzetközi trendekhez igazodik. A kisebb-nagyobb eltéréseken túl igazából csak az élőmunka terhei ítélhetők magasnak, és a vagyon után fizetendő adók hiányoznak. Ami talán új az adókkal kapcsolatos vállalati és lakossági évszázados szembenállásban, hogy napjainkban az axiómává vált versenyképesség összefüggésében minősítik a hazai adóelvonás mértékét és összetételét elfogadhatatlannak.
A jelenlegi adórendszer valóban mindenekelőtt a költségvetés bevételének növelésére, a hiány mérséklésére irányul, és talán a lehetőségek határain belül sem keresi például a növekedési szempontok erőteljes érvényesítését. Igazából azonban a korábbi évek lehetőségeket meghaladó belső fogyasztásának visszafogása szükségszerűen a növekedés jelentős mérséklődését idézi elő. Még az olyan erősen nyitott gazdaságban is, mint Magyarország, nem remélhető, hogy a belső fogyasztás három-négy százalékos viszszaesését a külpiaci értékesítés dinamizálódása képes lenne ellentételezni. Különösen igaz ez a döntően a belső piacra termelő kis- és középvállalkozásokra. A 2007. év eddigi gazdasági mutatói drámaian hozták tudomásunkra, hogy a kis- és középvállalkozások milyen erősen függnek a költségvetéstől, nyersebben fogalmazva az adófizetők pénzétől. A költségvetési kiadások visszafogása, a létszámleépítés és a bérek kordában tartása a közszférában a belső keresletet minden várakozásnál nagyobb mértékben csökkentette. Az adott helyzetben tehát úgy tűnik, hogy a kisebb és olcsóbb állam és ezzel összefüggésben a kisebb adóterhek ugyan aligha vitatható követelmények, de a hazai kis- és középvállalkozások számára az eddigieknél jóval nagyobb kihívást jelentenének. Amit megnyernének az adóterhek mérséklődésével, duplán veszítenék el a fizetőképes kereslet további zsugorodásával.
A versenyképes adórendszer álruhájába öltöztetett adóváltoztatási törekvések időszerűsége és célszerűsége is erősen vitatható. A makrogazdasági szinten kiugró államháztartási hiány mellett az államháztartás összesített bevétele középtávon aligha csökkenthető, illetve csak akkor, ha a kívánatos egyensúlyjavulást teljes egészében a kiadások drámai visszafogásával kívánjuk elérni. Amennyiben tehát a versenyképes adórendszer nem jelenthet adómérséklést, akkor csupán a költségvetés bevételeit biztosító különböző adók és elvonások közötti arányváltoztatásokról lehet szó.
Gyakran felvetődik például, hogy a direkt adókkal szemben a fogyasztásiakat kellene növelni. Azon túl, hogy a vállalati körtől érkező ilyen javaslatok mögöttes szándéka túlságosan is átlátszó, vitatható a növekedésre gyakorolt hatása is. Az üzleti szféra, különösen pedig a hazai kis- és középvállalkozások számára ma és a rendszerváltás óta mindeddig a fizetőképes kereslet hiánya, szűkössége volt a növekedés legfőbb korlátja, ami a költségvetéssel és a lakossági jövedelmekkel függ össze. Az áfaemelés ugyanis növelné a fogyasztói árakat, tovább mérsékelné a költségvetés és a lakosság fizetőképes keresletét. Különösen a hazai kis és közepes cégek növekedését érintené, ahol nem a tőke, a munkaerő, a versenyképesség és a kapacitás hiánya gátolja a növekedést, hanem a belső kereslet korlátozott volta.
Az adórendszer átalakításának követelése és a „versenyképes” adórendszer álma az adott helyzetben – az adóterhek érdemi csökkentése nélkül – kimondva, kimondatlanul az adóterhek másokra hárítását célozza, és aligha hozhat jelentősebb növekedési előnyöket.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.