Érdeklődésre tarthat számot egyfelől, vajon ki kezdeményezte a kérdés felvetését, másfelől, hogy az osztrák, az olasz, a német, a bolgár és a francia néppárt képviselői hogyan szavazhattak. Mert azért az komoly politikai, etikai dilemma lenne, ha például az osztrák néppárt, amely jelenleg kormányalkotó erő, elítélné a Déli Áramlathoz való kapcsolódásunkat, miközben az ausztriai állami cég jóval előtte megkötötte a Gazprommal a hosszú távú gázszállítási szerződést, továbbá az orosz céggel együttműködve Ausztriát az európai gázellátás egyik bázisává kívánja tenni. De a Balti-tengeren átmenő északi, német–orosz érdekeltségű vezeték építésére is utalni lehet.
A Nabucco-program ideális megoldásnak tűnik az EU, de különösen az USA számára. A vezeték egyrészt az eddigi orosz függőség lazítását szolgálná, másrészt elősegítené a súlyos feszültségekkel terhes közép-ázsiai térség politikai és gazdasági stabilizálódását, valamint függetlenedését az orosz befolyásoktól. Ezenkívül hozzájárulhatna a nyugati típusú politikai és gazdasági rend térhódításához, ráadásul a térségé a világ egyik legjelentősebb földgázkészlete, így az EU relatíve olcsón juthatna a növekvő földgázigények biztos kielégítéséhez.
Erre szokták mondani: túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. A Déli Áramlat és a Nabucco vezeték értékelésének legfőbb nehézsége, hogy vele szemben minden más alternatíva csak félmegoldás, csak kompromisszumos lehet. A probléma csak az, hogy az emberek, országok, de még a nagyhatalmak ideái is gyakran zátonyra futnak a rideg valóság szikláin. Az EU-nak az esetleges kudarc – a kidobott pénzen kívül – óriási kockázatokat is jelent az energiaigények kielégítésében, az USA számára azonban csupán egy új külpolitikai megközelítés meghirdetését feltételezi.
Az unió „jószomszédi” politikája több éve nem túlságosan sikeres a kisebb jelentőségű dél-kaukázusi térségben. A földgázellátás szempontjából igazán jelentős Türkmenisztán és Kazahsztán orosz orientációja elég egyértelművé vált, éppen a gázüzletek létrejötte után. A térség legnagyobb földgázkészletével rendelkező Irán alapvetően szemben áll mind az USA-val, mind az EU-val. Az unió és Törökország eddigi párbeszéde ismeretében önmagában is súlyos politikai és gazdasági kockázatokat hordoz a Törökországot átszelő Nabucco vezeték, nem beszélve a földgázforrások és a kurdok lakta térség jelentős egybeeséséről.
Megítélésem szerint a Déli Áramlat politikai és gazdasági kockázatait józanul kellene összevetni a Nabucco vezetéket tápláló, térséget alkotó országok jelenlegi és várható hasonló kockázataival. Ami pedig az árakat illeti, vajon miért feltételezzük, hogy a térség országai az egyetlen globális terméküket, a földgázt a világpiaciaknál alacsonyabb áron értékesítik?
A Nabucco közel tízesztendős és jelenlegi vergődése mögött az az egyszerű kérdés húzódik meg, hogy ki vállal garanciát évtizedes kitekintésben évi 30 milliárd köbméter földgáz betáplálására. Jelenleg a térségben egyetlen ország, Türkmenisztán termel negyvenmilliárd köbméter körüli földgázt, amelyet néhány hónapja Oroszország több évtizedre felvásárolt. (Valószínű, ez a forrás táplálja a Déli Áramlatot.) A nagy készlettel rendelkező Irán politikai megfontolások miatt nem jöhet számításba, a nagy ígérgető Azerbajdzsán pedig mind a valós készletek nagyságát, de még inkább a kitermelés felfutását tekintve sötét lónak minősíthető. A Nabucco jövőbeni esélyeit tehát nem a korábban és gyorsabban megépülő Déli Áramlat veszélyezteti, hanem a betáplálható földgáz mennyiségének és származásának a bizonytalanságai.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.