BUX 43,468.28
+0.31%
BUMIX 3,801.11
+1.13%
CETOP20 1,824.74
-0.08%
OTP 8,930
+3.40%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
+1.00%
ZWACK 17,400
+0.87%
+2.27%
ANY 1,540
0.00%
RABA 1,135
+1.79%
0.00%
+2.27%
0.00%
0.00%
OPUS 153.8
+0.52%
-4.00%
-0.74%
0.00%
+0.96%
OTT1 149.2
0.00%
-0.44%
MOL 2,900
-3.33%
+1.04%
ALTEO 2,780
+1.46%
-5.33%
+0.11%
0.00%
-0.85%
+5.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
-2.88%
+0.48%
0.00%
+3.59%
+3.28%
GOPD 12,400
-0.80%
OXOTH 3,490
+0.58%
0.00%
NAP 1,230
+0.99%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Láncreakció

A Spar és a Plus élelmiszer-kereskedelmi láncok összeolvadása nyomán máris azt találgatják a piacon, ki lesz a következő felvásárlási célpont. A szakmában már régen mondogatják a nagyobb hálózatok vezetői, hogy a koncentráció megállíthatatlan, sőt – kényszer. Mert verseny van, és a piacon akkora tőkeerőt képviselő multinacionális cégek vetették meg lábukat, hogy az ellen csak összeolvadásokkal, cégfelvásárlásokkal vagy beszerzési társulásokból indult szövetségekkel – mint például a CBA hálózat – lehet sikeresen védekezni.

A multinacionális tőke azonban nem kíván csendben meghúzódni: teljes erővel terjeszkedik az Aldi, a Lidl, a Tesco – és persze a Spar. Ez utóbbi azonban még a Plus adataival együtt is csupán a negyedik lehet a forgalom alapján a Tesco, a Coop és a CBA hálózat mögött. Ám ne feledjük, a Spar már hagyományos cégfelvásárlónak számít, és vezetője, Feiner Péter igen elszánt játékosként lépeget a piacon.

Németországban már betonsűrűségű az élelmiszer-kereskedelem koncentrációja, a láncok ott már olyannyira kiépültek, hogy nincs hova terjeszkedni. Az Aldi például már nem is tervezi 4200 tagú, ottani bolthálózatának bővítését. Beszállítói ugyanakkor attól tartanak, hogy a verseny további eszközeként a beszerzési árait fogja csökkenteni. Nálunk viszont – amint a közelmúlt eseményei is mutatják – korántsem telített a piac. Inkább csak azt lehet mondani, hogy állandó mozgásban van.

A kereskedelmi láncok ugyanakkor azt tartják, hogy a piaci verseny a vásárlók számára több előnnyel is jár: fejlődik a kiszolgálás színvonala, sok helyütt átrendezik a boltokat, és a kínálati palettához alakítják a termékbemutatást.

A fogyasztók tehát örülhetnek, a beszállítók aggódhatnak, a kereskedők pedig legfeljebb reménykedhetnek abban, hogy a folyamat legvégén az ő logójuk díszeleg majd a bejáratok felett.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek