Nabucco és Déli Áramlat: tényleg egymás konkurenciái?
A Nabucco kétségtelen előnye Európa számára, hogy teljesen függetlenít az orosz gázimporttól, s a türkmén és azeri készletek mellett a majdani iráni és iraki kapacitások is könnyedén rácsatlakoztathatók. Fölénye egyben hátrány is, mivel egyelőre csak Azerbajdzsán és Türkmenisztán gázvagyonára apellálhat számottevően. Utóbbi a döcögősen haladó vezetéktendert látva exportforrásait Kína és Oroszország felé kezdte lekötni; ezek az államok versenyelőnyben vannak, hiszen kész vezetékrendszerük van Türkmenisztán felé.
Bár az azeri készletek óriásiak a Sah-Deniz gázmező révén, előbbiek intő jelek, amelyeket az EU politikusai is észrevettek, remélhetőleg még nem későn – erre utalhat az erősödő kommunikáció az európai és türkmén illetékesek között. Ezenfelül a sikeres türkmén szállításokhoz időben el kell készülnie a Kaszpi-tenger alatti gázvezetéknek is, amely Azerbajdzsánt és Türkmenisztánt kötné össze, ám ezt mondvacsinált okokra hivatkozva rendre megfúrja Oroszország és – ami nagyobb probléma – Irán is. Ez nem hagy kétséget afelől, hogy Teherán egyelőre szívesebben üzletel Kínával és Oroszországgal, mint az őt permanensen szankcionáló Egyesült Államok szövetségesével, az EU-val, amely ráadásul egyszer már elutasította az iráni közeledést a vezetéktender ügyében.
Továbbá alaposan újra kell rajzolni a Törökország uniós csatlakozásáról alkotott képet is, mivel a vezeték révén stratégiai tényezővé válik a muszlim ország. Grúzia is kényes pont, ugyanis a 2008-ban Oroszországgal vívott háború alapvető biztonsági kérdéseket vet fel. Valószínűleg ezért is csendesedtek el a hangok a Fehér Áramlat körül is, ez a vezeték Tbilisziből a bulgáriai Burgaszba, onnan pedig a többi EU-ország felé szállította volna a gázt. Ráadásul keresleti oldalról is jelentkezhetnek akadályok; Damoklesz kardjaként függ a projekt felett, hogy esetleg nem talál gazdára elegendő gáz a júliustól kezdődő árveréseken. Ez ugyanis megpecsételné az egész tervezet jövőjét, hiszen vásárlóerő híján hiába töltik meg a vezetéket gázzal. Ettől az eshetőségtől azonban egyelőre nem tartanak komolyabban az ágazati szakértők.
Az elemzés teljes terjedelemben itt olvasható
A szerző a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzője







