Magyarországot a munkajövedelmek erős adóztatása jellemezte, melynek implicit adókulcsa a közelmúltbeli reformnak köszönhetően a 2010-es 39,4-ről 2011-ben mintegy 35 százalékra esett. Ez az adóteher azonban továbbra is magas, így a versenyképesség növelésének érdekében a jövőben csak tovább csökkenthető.
A vagyoni típusú adók alkalmazása rendkívül ambivalens, nem véletlen, hogy a különböző kormányok ugyan többször nekifutottak ezek bevezetésének, érdemi áttörés nélkül. A rendszeres vagyonadókból származó bevétel hazánkban csupán a GDP 0,35 százalékának felel meg, így az uniós átlaghoz való közeledés a GDP mintegy 0,5 százalékának megfelelő többletbevételt eredményezhetne. Ezen adók előnye, hogy nehezen eltitkolható a tárgyuk, ugyanakkor a vagyonelemek értékének felmérése komoly adminisztrációs terhet és költséget jelent. Ennél is fontosabb azonban, hogy a nagy értékű vagyontárgyak adóztatása ugyan könnyű és látványos lehet, érdemi költségvetési bevételt viszont csak akkor eredményez, ha a vagyontárgyak széles köre kerül ebbe a körbe. Ez Magyarország esetében azt jelentené, hogy majdnem az összes ingatlant meg kellene adóztatni, amely a kisebb értékű lakástulajdonosok részére aránytalanul nagy terhet jelentene.
Elvi lehetőség még az ágazati különadók további emelése, melynek alapját az Alaptörvény azon rendelkezése adja, hogy nem csupán a fizetőképesség elve határozza meg a közteherviselés tartalmát, hanem az adóalanyok gazdaságban elfoglalt helyzete is. Az ágazati adók hátulütője ugyanakkor, hogy jellemzően olyan vállalkozásokat adóztatnak meg, melyek nagy jövedelemtermelő képességük alapján részben motorjai a gazdaság növekedésének (a pénzügyi tranzakciós illeték a GDP 0,45 százaléka, a távközlési szolgáltatásokra kivetett adó a GDP 0,15 százaléka, valamint a biztosítási szolgáltatásokra és az energiaszolgáltatókra kivetett terhek emelése a GDP 0,2 százaléka).
Fentiekből következően a fogyasztási adók képezik azt a területet, amelyből a költségvetés a forráséhségét csillapíthatja. A kormány emelte az áfát, és bevezetett több, ebbe a körbe sorolható új adót, például az egészségtelen ételekre vagy az autóbiztosításokra, és megemelte több, már létező adó és illeték mértékét is. Mivel az emberek döntő többsége jövedelmének jelentős részét a napi szükségleteire költi, így ez a megoldás azokat a magas jövedelmű rétegeket jutalmazza, akik arányaiban kevesebbet fogyasztanak.
A megoldás végső soron nem az adórendszer új típusú felépítésében, hanem annak tervezhetőségében rejlik. Amennyiben egy struktúra kiszámítható, úgy a szereplők is hosszú távra gondolkodnak, ellenkező esetben kizárólag a rövidtávú jövedelemszerzésben érdekeltek. A jelenlegi magyar rendszerben a jogalkotó szinte heti gyakorisággal módosította az adótörvényeket, és az adóhatóság magatartása sem mindig előre látható. A jövőbeni tranzakciók adójogi megítélésének egyeztetése a legnagyobb adózók kiváltsága, míg egy átlagos vállalkozás vagy főleg egy magánszemély részére sokszor kiszámíthatatlan egy ellenőrzés kimenetele.
Másrészt a magyar adórendszer jellegzetessége a jelentős mértékű adócsalás. Az árnyékgazdaság mérete közel 24 százalék, lényegesen nagyobb a 16 százalékos uniós átlagnál. A jogalkotó sokat tett azért, hogy a jövedelmet eltitkolókat, a rosszhiszemű gazdasági szereplőket rendkívül súlyos szankcióval sújtsa, gondoljunk itt az adóbírság jelentős mértékére vagy az adóregisztrációs eljárásra. Álláspontom szerint azonban – a büntetőjogból vett analógiával érvelve – az elkövetőket nem a büntetés súlyossága, hanem annak elkerülhetetlensége tudja visszatartani. Ennek eszköze pedig egy nagyon hatékony adóhatósági ellenőrzési rendszer lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.