Az év első napjainak népszerű és különös műfaja a trendjóslás. Az ilyen vállalkozás nem minden kockázat nélküli, hiszen a jövőre vonatkozó előrejelzésekben bizonytalan arányban keveredik a tapasztalat, a szakértelem és a fantázia. Az egyik nagy amerikai think-thank szerint például hamarosan csúcstechnológiával tenyésztett szuperintelligens majmokra bízhatjuk autónk vezetését. Legalábbis, ha komolyan vesszük a The Futurist című magazinban még 1967-ben megjelent jóslatukat.
Vannak azonban olyan utópiák is, melyek meglepő pontossággal éreznek rá a jövőformáló trendekre, még akkor is, ha végkövetkeztetésük hibás.
Ilyen volt a Time magazin 1966-os cikke, amely még az internet megszületése előtt vetítette előre a „távbevásárlás” intézményét: a kétezres években majd videótelefonon keresztül válogathatunk a helyi szupermarketek kínálatból, szólt a jóslat. A cikk rögtön azt is hozzátette, hogy hiába a fantasztikus technológia, a háziasszonyok aligha fognak karosszékből shoppingolni. Hiszen imádnak áruházba járni, szeretik az árut kézbe fogni, megtapogatni, majd esetleg másikat választani. A technológia tehát elképzelhető, de jövője sajnos nincs.
És lám, ez a sosem gondolt jövő most valóság: 2012-ben az online „távbevásárlások” világszerte ezermilliárd dolláros csúcsot döntöttek, és volumenük továbbra is gyorsabban növekszik, mint a bolti eladásoké. 2013 karácsonyának második napján csak az Egyesült Királyságban 129 millió látogatást regisztráltak az online áruházak oldalain. Az angolok ezen a napon összesen 17 millió órát töltöttek vásárlással és nézelődéssel, elsősorban kedvezményes, leértékelt termékek után kutatva. Ne legyen kétségünk, akadtak köztük háziasszonyok is.
Karácsonykor egyébként nemcsak számítógépen vagy laptopon, de tableten és okostelefonon is rengeteget vásároltak. December 25-én Amerikában az összes online vásárlás 29 százalékát mobilon bonyolították, 40 százalékkal többet, mint tavaly. Sejthető, hogy ezek az eszközök, a közösségi csatornákkal együtt, a jövőben is kiemelt szerepet kapnak a vásárlás aktusában, de talán nem pontosan úgy, ahogy gondolnánk.
Mert a Time szakértői bizony tudtak valami fontosat a vásárlóról – a beszerzéseket hűvös profiként bonyolító háziasszonyról éppúgy, mint a konfekcióosztályon tanácstalanul bóklászó apukáról vagy a kirakatban megpillantott cipőbe azonnal beleszerető tinédzser lányukról. Azt, hogy a vásárlás mindig is személyes élmény volt.
Hadd kockáztassak meg hát egy jóslatot én is (könnyű a dolgom, cégünk következő öt évre szóló technológiai előrejelzésére támaszkodhatok): a vásárlás a jövőben is személyes élmény marad, és ezt éppen a digitális technológiák biztosítják majd számunkra, az online és offline platformok izgalmas házasítása révén. A boltokból valódi digitális showroom-ok lesznek, hatalmas érintőképernyőkkel és a vevőt megszólító termékekkel.
Ha vásárolni indulunk, online bevásárló listát készítünk, megadjuk vásárlási preferenciáinkat, és az üzletben mobiltelefonunkat használjuk a megfelelő árucikk felfedezésére. A boltosokat sem fogják gépekre cserélni, sőt: az eladó valódi szakértője lesz minden egyes terméknek, hiszen őt is okos szoftverek segítik majd az üzletben. A konfekcióosztályon bolyongó apukát továbbra is ő igazítja útba, és közben egy professzor tudásával ajánlja majd neki az elképzeléseknek pontosan megfelelő öltönyt.
Nem tűnnek el tehát a boltok, sőt, amelyek sikeresen adaptálják a digitális technológiákat, virágozni fognak, és alapvetően átformálják az online fogyasztás jelenlegi logikáját. Ha így lesz, már csak fantázia kérdése, hogy vásárlás helyett milyen programot találunk magunknak karácsony környékén.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt. Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.