Hosszú évek óta tartó folyamat szakadt meg a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások piacán: az alkuszok és a biztosítók nyilatkozatai alapján ugyanis a 2013-as kampányban emelkedni kezdtek az átlagdíjak. Ez a fordulat ugyanakkor semmiképp sem ítélhető váratlannak: ha az árak csökkenése tovább tartana a piacon, akkor okkal lehetne számítani arra, hogy a kgfb-üzletág szektorszinten is veszteségessé válik, amely a szolgáltatóknak és a gépjárművek tulajdonosainak sem érdeke. Éppen ezért már korábban tudni lehetett, hogy az átlagdíj előbb-utóbb nőni kezd, még úgy is, hogy (nagyrészt a járműpark csökkenő futásteljesítménye miatt) az utóbbi egy-két évben csökkent a kárhányad, vagyis kevesebb bevétellel szemben végül kevesebb kifizetés is állt.
A fordulathoz persze – mint szinte mindig – több tényező is kellett: egyrészt az idő előrehaladtával folyamatosan csökkent az a pénztömeg, amelyet a járműtulajdonosok az átszerződéssel meg tudtak takarítani, vagyis egyre halványodott a motiváció. Másrészt az évközi szolgáltatóváltás fokozatos bevezetésével mérséklődni kezdett az év végi kampány jelentősége is: az érintett járművek száma az idő múlásával egyre inkább csökken, ezért a biztosítók és az alkuszok is kevesebb energiát fektetnek a kampányba, illetve előbbiek bátrabban járnak el a következő évre érvényes tarifák meghatározásakor is. Végül pedig ott van a rentábilis működés követelménye: ezekkel az árakkal sokáig már nem maradhatott nyereséges az üzletág.
Az árak növekedése viszont egyáltalán nem jelenti azt, hogy megszűnne, vagy sérülne a verseny, mindössze arról van szó, hogy a „ki megy lejjebb” játékon túl egyéb szempontok is erősebb szerepet játszanak a piacon. Ilyen például a biztosítási szerződés meglétén kívül a szolgáltatás minősége: ennek várható növekedése pedig akkor sem hátrány, ha egy szó szerint „kötelező” pénzügyi termékről van is szó.







