A céges telefon és a laptop már nem olyan vonzó
Az elnöki „bring your own device” (BYOD) ügy Obama 2008-as első beiktatása óta tart, akkor az egész világsajtót bejárta a hír, hogy a vezető nem hajlandó megválni okostelefonjától, és a jól bevált munkaeszközt viszi magával a Fehér Házba is. A szakértők hiába érveltek jelentős biztonsági kockázatokat emlegetve, az elnök nem engedett, így hát elkészítették neki a mobil kémbiztos verzióját, nagyjából 3400 dollárért. Az ügy idén tavasszal ismét terítékre került, a The Wall Street Journal ugyanis azzal a hírrel borzolta a kedélyeket, hogy a Fehér Ház androidos készülékeket tesztel. A kérdés most az, vajon elengedi-e Obama a szívének oly kedves telefont. Az hiszem, a BYOD esettanulmánnyal nem foglalkozott még ennyit a világ.
Távol álljon tőlem, hogy bármilyen tekintetben az USA elnökéhez hasonlítsam magam, de tökéletesen azonosulni tudok Obama márkahűségével. Igaz, jómagam egy másik platform híve vagyok, de ugyanúgy ragaszkodom a mobilomhoz, mint az elnök. A telefonom privát- és munkaeszköz egyszerre: ezen bonyolítom a hivatalos beszélgetéseimet, a levelezéseimet, és ha kell, pillanatok alatt lehúzom róla az aktuális negyedéves eredményeinket. Ma már elemzéseket, értékeléseket és más üzleti megoldásokat nyújtó szoftverek százait telepíthetik a menedzserek kedvenc mobiljukra, tabletjükre vagy laptojukra, ha a cégük által felkínált eszközzel nem elégedettek.
És ez természetesen nemcsak a vezetők kiváltsága. A BYOD alkalmazása az egész vállalat számára hasznos lehet, különösen az olyan szektorokban, ahol a munkatársak többsége amúgy is meg van fertőzve a technológiával. Az Osterman Research piackutató szerint Amerikában már most kétszer annyian használják saját iPhone, iPad vagy Android készülékeiket a munkában, mint amennyien a cég által kiutalt eszközt. A Gartner szerint a vállalatok 38 százaléka 2016-ban már egyáltalán nem fog biztosítani céges készüléket a munkatársainak, és ez alól a PC vagy a laptop sem lesz kivétel.
A BYOD kétségtelen előnye, hogy a cég számára költségmegtakarítást jelent, de ami ennél is fontosabb: növeli a produktivitást és a „flow-t”, hiszen a saját megszokott (nem ritkán imádott) kütyüjével mindenki otthonosabban, gyorsabban dolgozik. Bracken Darell, a Logitech vezérigazgatója azt állítja, a BYOD bevezetése ösztönözte egyik legsikeresebb új termékük, a tablethez csatlakoztatható billentyűzet kifejlesztését. A kollégák ugyanis éppen saját iPadjeiken dolgozva szembesültek a körülményes „gépelés” problémájával, ezért kezdtek el gondolkozni a hathatós megoldáson. Az új termékcsalád azóta évi 300 százalékos növekedést produkál.
A BYOD ellen érvelők klasszikus példája a strandon felejtett okostelefon (a cég teljes mérlegbeszámolójával), vagy a gyermek által megkaparintott laptop, amelyen a fáradságosan összerakott prezentációval egyszer csak helyet cserél a Pókember harmadik része. Tegyük hozzá gyorsan, az ilyen esetek többsége azért kis odafigyeléssel és a családtagok ügyes „briefelésével” megelőzhető.
Ha hihetünk az előrejelzéseknek, a BYOD a következő évek meghatározó trendje lesz. Yacoov Cohen, egy feltörekvő technológiai cég vezetője szerint nem az a jövő kérdése, hogy milyen eszközt hoznak magukkal a dolgozók, hanem az, hogyan tudják versenyképesebbé tenni vele a vállalkozást. Valószínűleg igaza van, és ezzel az érvvel talán még Obama elnök is meggyőzhető.







