A mobilbank egyesítheti a pénztárcánkat és a bankkártyánkat
Az úgynevezett prepaid, azaz előre feltöltött egyenleg terhére történő mobilfizetés egyre népszerűbb fizetési megoldássá vált. Jelenleg legalább 110 ilyen jelentősebb mobilfizetési rendszer van használatban világszerte, több mint 40 millió felhasználóval. Legnépszerűbb a Kenyából indult M-PESA rendszer, amely jelenleg 6 országban működik, 20 millió felhasználóval, akik 500 millió dollárt forgalmaztak 2011-ben. Mivel a prepaid mobilfizetési megoldások hiánypótló szolgáltatást nyújtanak a megfelelő banki infrastruktúra hiányában bankszámlával nem rendelkező rétegek számára, a mobilfizetés népszerűsége a fejlődő országokban a legmagasabb.
Nyugat-Európában 2000 óta vehetünk igénybe mobilfizetési szolgáltatásokat parkolásnál és közösségi közlekedési jegy vásárlásánál. Ezzel a megoldással a szolgáltatók csökkentik a költségeiket és gyorsítják a jegyvásárlás folyamatát, vonzóbbá téve a közlekedési szolgáltatásokat. Emellett pedig az utazási szokások jobban nyomon követhetők, aminek eredményeként a jövőben akár egyénre szabott utazási termékek is bevezethetőek lesznek.
Magyarországon évekkel ezelőtt fogalmazódott meg a készpénzes fizetések visszaszorításának igénye, amellyel nemzetgazdasági szinten akár 100 milliárd forint is megtakarítható lenne. A magyarországi mobilfizetés több mint 10 éves története a mobilparkolással kezdődött, majd az autópálya használati díj mobilfizetéses megoldásával folytatódott. Számos egyéb vásárlási lehetőség kötődik még a mobiltelefonokhoz, amelyek több-kevesebb sikerrel működnek: különféle belépőjegyek, előfizetések, hirdetések, sőt, még szerencsejáték is fizethető mobillal.
Fejlesztési szempontból nagyon jól áll Magyarország, számos innováció gyarapítja a kínálatot, a régió átlagához mérten a mobilvásárlás kiemelkedően népszerű, mégis van helye a további fejlődésnek. A már most is népszerű és sok százezer autós által naponta használt mobilparkolás mellett remélhetőleg egy-két éven belül elindul hazánkban a közösségi közlekedési jegyek mobilfizetéses értékesítése is, ezzel a naponta mobilfizetést használóknak olyan széles csoportja alakul ki, amire további termékek és szolgáltatások épülhetnek. Belépőjegyek, a mindennapi ügyintézéshez kapcsolódó vásárlások sokasága válhat mobilfizetéssel elérhetővé.
A mobilfizetés hazai elterjedésének megoldása a különféle rendszerek átjárhatóságában és a mobilfizetésbe bevonni kívánt szolgáltatási területek pontos kiválasztásában rejlik. Kilenc évvel ezelőtt arra a megállapításra jutottunk, hogy a mobilfizetés Magyarországon a legtágabban értett közlekedéshez kapcsolódó szolgáltatások bevonásával fejlődhet, mert ezen a területen jelenik meg a szükséges felhasználói és tranzakciós volumen.
A mobilfizetésről szóló 2011-es törvény megalapozta a Nemzeti Mobilfizetési Rendszert, amely piaci szereplőkkel közösen nyújt a közlekedéshez kapcsolódó egységes mobilfizetési szolgáltatásokat. A hazai mobilfizetés térhódítása szempontjából ugyanilyen jelentőségű a Nemzeti Személyszállítási Intelligens Közlekedési Rendszerek Platform (NESZIP) már elindult fejlesztése, amely a közösségi közlekedés elektronikus jegyértékesítésének országosan egységes rendszerét biztosítja. Ahhoz, hogy a mobilfizetés ténylegesen a készpénzhasználat alternatívájaként jelenhessen meg a piacon, és hogy a mobilfizetésben résztvevő piaci szereplők számára megérje a szolgáltatást nyújtani, ez az állami szerepvállalás nélkülözhetetlen.
A mobilfizetés Magyarországon egy-két éves távlatban több millió ember számára jelentheti a készpénzfizetéstől való elszakadás megoldását. Első lépésben kisebb értékű vásárlásokat bonyolítunk mobillal, később azonban a mobilunk egyesítheti és leválthatja a pénztárcánkat és a bankkártyánkat.