Meglehetősen sokat autózom, gyakran ismeretlen utakon is. Ilyenkor többnyire a kocsim GPS-ére hagyatkozom, és általában komolyabb kalamajka nélkül el is jutok a célomhoz. Néha persze előfordul, hogy a navigátor megpróbál rávenni, hogy vágjak át egy szántóföldön, vagy hajtsak át egy lebontott hídon, de ilyenkor azért résen vagyok, és mielőtt belehajtanék a folyóba, könyörtelenül felülbírálom az amúgy igen okos szerkezet javaslatait. Hiába, néha muszáj letérni az elképzelt útvonalról, és az újratervezés többnyire megoldja a problémát.
Így van ez nemcsak az utakon, de az üzletben is. Amikor menedzserként először vettem a kezembe pénzügyi tervet, még 3-5 éves távlatokban megfogalmazott célokat láttam benne. Ez jó húsz évvel ezelőtt volt, és azóta minden megváltozott. Stratégiai célok most is vannak, de a legtöbb nagy szervezet a negyedéves üzleti tervek szorításában éli életét. Ez már az állandó újratervezés világa, ahol a mindig változó piacra reagálva kell újrakalibrálni a hosszú távú pénzügyi stratégiát, és mindeközben lehetőleg pontosan látni, mit hoz a jövő. Ehhez igazi profi kell, és az üzleti szakirodalom már sejteni véli, ki lehet az: a big data korszak új vállalati nagyágyúja, a Chief Future Officer. Akit egyelőre még Chief Financial Officerként, azaz pénzügyi vezetőként ismerünk, de már nem kell sokáig várni a nagy átváltozásra.
Tudjuk, hogy a pénzügyi vezetőknek igen pontos képük van a vállalat pillanatnyi üzleti helyzetéről, hiszen rengeteg adat fut össze a kezükben, és a különböző riportok révén a vállalat összes divízióját jól ismerik. Így aztán a pénzügyi kompetenciák mellett rengeteget tudnak a marketing, a termékfejlesztés, a termelés, az IT vagy éppen a logisztika kérdéseiről is – tehát nemcsak a matekot, de az üzletet is értik. Nem meglepő, hogy a legutóbbi globális kutatásunkban résztvevő 576 pénzügyi vezető több mint négyötöde úgy vélekedett, egyik legfontosabb feladatuk a vállalati adatok integrálása. Tegyük hozzá, mindeközben csak egynegyedük merte állítani, hogy ezt jól is csinálják a cégnél. A vállalati big data kezelése néha valóban komoly kihívás, de a felkészültebb pénzügyesek tudják, hova forduljanak segítségért.
A felmérés szerint az ipari átlag felett teljesítő cégek pénzügyi vezetői rendszeresen használnak analitikai szoftvereket és üzleti intelligencia megoldásokat. Ők azok, akiket a sokaságból kiemelve a vállalati teljesítmény motorjaiként azonosít a kutatás. Míg egy átlagos pénzügyi vezető munkája kétharmad részében egyszerű táblázatokra, kimutatásokra és bizony gyakran a megérzéseire támaszkodik, ők belső és külső adatforrásokat használnak, amikor elemzéseket készítenek. Túlnyomó többségük úgy nyilatkozott, hogy nemcsak az operatív tervezéshez, de a jövő feltérképezéséhez, a pontos előrejelzésekhez szükséges technológiákat is jól ismerik.
Képzeljük el tehát, hogy cégünk menedzsmentjét egy olyan pénzügyi vezető erősíti, aki fesztelenül mozog a divíziók között, a pénzügyek mellett a teljes vállalati működést is érti, és rutinosan használja azokat a technológiákat, amelyek a pillanatnyi helyzet mellett a jövőt is beláthatóbbá teszik. Úgy képzelem, ha beülnék a kocsijába, nem egy hagyományos GPS navigációt látnék a műszerfalon, hanem egy okos útvonaltervezőt, amely a műholdas adatokat az éppen úton lévők közlekedési információival és útvonaltippjeivel frissíti. Csak nézném, ahogy a térképen hirtelen feltűnnek az előre nem látott dugók és útakadályok (és a sebtében lebontott hidak is), amiket villámgyors újratervezéssel kerülünk ki. Látnám azt is, hogy okosan és jól használja ezt a közös tudást, valahogy úgy, mint cége kollektív intelligenciáját, amely munkájában nap mint segíti. Azt hiszem, mellette az anyósülésen is biztonságban érezném magam.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.