Sok hozzám hasonló, negyven év körüli menedzser nem érzi teljesen pontosan, hogyan lenne érdemes az Y generációval együtt dolgozni. Jómagam több mint húsz éve dolgozom, és látom, ez a generáció mennyire eltérően gondolkozik, mint ahogy visszaemlékszem egykori önmagamra. Az indokok mögött a technológiai fejlődést és az ezáltal megváltozott világot kell keresnünk.
Ezért is örültem, hogy benne lehettem annak a közép-európai ifjú tehetségeket megszólító verseny zsűrijében, amelynek győzteseinek kilenc hónap mentorálást, tanulást – amelyből több hónapot Kaliforniában töltenek el –, és a program végén állásajánlatot ad a cégünk. Az ott tapasztalt hangulat, új ötletek, eltérő nézőpontok rengeteget adtak számomra, és egyben bizodalmat e generáció számára. Egyúttal láttam azt is, hogy nekem szintén van tennivalóm a jövő munkavállalói kapcsán.
Az Oxford Economiccsal közösen készített globális kutatásunk, amelyben menedzsereket és most munkába álló fiatalokat kérdeztünk meg azonban rávilágított, hogy a „szelfie” generáció a mindennapokban nem is olyan sokban különbözik, mint azt sokan gondolnák. Legalábbis abban a tekintetben biztosan nem, hogy mit várnak el a munkaadójuktól. E generáció tagjai – vagy ahogy tőlünk nyugatra hívják, a millennials – beleszülettek a digitális világba. Másfajta kommunikációhoz, állandó visszajelzésekhez szoktak, de ugyanúgy fontosnak tartják a munka és a magánélet közti egyensúlyát, mint az idősebbek. Nekünk, menedzsereknek ennek pozitív aspektusaira kell építenünk.
Ahogy ez a fiatal réteg belép az álláspiacra, egy eddig ismeretlen éra köszönt a vállalatokra. Van, aki úgy számolja, egyszerre öt generáció eltérő igényeinek, szokásainak, módszereinek kell megfelelnie a szervezeteknek, HR osztályoknak. Sőt, a vállalatok több mint négyötöde szerint e komplexitás tovább emelkedik, mivel egyre több külsőst, szerződésest, ideiglenes munkavállalót fognak felvenni a következő három évben. Ahhoz, hogy mindenki továbbra is egy irányba húzzon, bizalmat kell kiépíteni és növelni a lojalitást. Ehhez képest a dolgozók több mint fele szerint főnökeik nem képesek a vállalatokat sikerre vinni. A kutatásban részt vett vállalatvezetők sem festenek pozitív képet: a kétharmaduk szerint csak beszélnek a változásról, de látható eredményeket még nem tudtak felmutatni.
Az álláshirdetésekben a vállalatok hasonló módon próbálják megtalálni a leendő alkalmazottakat Számtalan cég ugyanazt kínálja (mint például fitneszbérlet vagy nyelvtanulás), a kutatás szerint a munkavállalók – fiatalok és idősek egyaránt – azonban több flexibilitást, szabadidőt, világosan látható karrierlépcsőt és elismeréseket szeretne a magasabb fizetés mellett a jó munkájáért cserébe.
Itt jön a mi szerepünk: a vállalatoknak el kell kezdeniük változni. Nem csak a munkavállalók miatt, hanem azért is, mert a vele egykorú vásárlók szintén változnak. Az álláspiac változatos összetétele ugyanis a fogyasztói piacon is megjelenik. Az új technológiák lehetővé tudják tenni, hogy a vállalatok flexibilisebben tudjanak működni, és egyszerűsítsek az üzletmenetüket. A saját informatikai eszközök terjedése a munkahelyeken, a közösségi média, a felhő és az üzleti hálózatok nemcsak az ügyfelek, partnerek jobb felhasználói élményéhez járul hozzá, de növelheti a munkatársak elégedettségét is, ha megfelelően alkalmazzák őket.
A dolgozók viszont tartanak is néhány dologtól. Ilyen a feleslegessé válás, az, hogy tudására már nem tart igényt a vállalat. Nem a kirúgásra gondolok, hanem arra, hogy stratégia és technológiaváltás miatt elavul a kolléga tudása. Ha biztosítjuk annak lehetőségét, hogy lépést tarthassanak a legmodernebb trendekkel és használják is ezeket, nemcsak boldogabb kollégákat kapunk, hanem jobb vállalati eredményeket és hatékonyságot is.
A jövő munkavállalóinak befogadása az egyik legjelentősebb feladat. Itt nincsenek egyszeri, gyors megoldások. Nekünk menedzsereknek még alaposabban meg kell értenünk munkatársainkat, hogy a legjobbakkal, a leghatékonyabban tudjunk együtt dolgozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.