Az elmúlt hat évben minden ősszel arról írtam, hogy ismét olcsóbbak lettek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások. 2007-ben egy átlagos biztosítás éves díja a jegybank adatai szerint még a 35 ezer forintot is meghaladta, 2013-ban már a 19,5 ezer forintot sem érte el. Jövő januártól viszont az alkuszok első adatai szerint 10-15 százalékkal nőhetnek a díjak.
Valószínűleg bosszankodnak majd emiatt az autósok, pedig a díjemelések ellenére sem valószínű, hogy veszélybe kerül Magyarország első helyezése Európa legolcsóbb autós biztosításainak listáján.
A 19,5 ezer forintos átlagdíjban benne vannak a kamionok és a taxik is, egy személyautós ennél általában lényegesen kevesebbet, 13-14 ezer forintot fizet évente. Más országokban az éves díja egy ugyanilyen biztosításnak 200-300 euró, vagyis 60-90 ezer forint körül van.
A magas kgfb-díjakat nálunk a szinte tökéletesen működő piaci verseny törte le. Az internetes alkuszok oldalain bárki könnyen kiszámíthatta, hogy a pontosan ugyanolyan szolgáltatást melyik cég kínálja a számára a legolcsóbban, a jogszabályok pedig egyszerűvé tették a biztosítóváltást.
Az is igaz, hogy jó néhány éven keresztül volt mozgástér a díjcsökkentésre, a válság, a benzinár emelkedése arra késztette az embereket, hogy kevesebbet és megfontoltabban használják az autóikat, így a károk száma és a kifizetések volumene is évről évre csökkent.
Ez így ment egészen 2012-ig, tavaly viszont már nőtt a károk száma és emelkedtek a kártérítések is, miközben a díjbevétel tovább csökkent. Az eredménye ennek az lett, hogy a biztosítók 2013-ban a kgfb-n 6 milliárd forintos veszteséget könyveltek el, amiből világossá vált, hogy az árcsökkentés tovább nem folytatható.
A hosszú távú biztonságos működéshez növelni kell a bevételeket, ami bár kellemetlen az autósoknak, de lássuk be, hogy szükségszerű. Az ugyanis senkinek sem lenne jó, ha egy baleset után a biztosító nem tudna helyt állni.







