– Jó 26 évet dolgozott az amerikai tulajdonú Guardian Industries Corporation cégnél. Sosem gondolt váltásra?
Nem. Ez a munka ugyanis nem az jelentette, hogy 1988 óta ugyanazon a helyen dolgozom, s ugyanazt csinálom. Orosházán kezdtem, s végül Luxemburgban fejezem be. Közben volt német, lengyel, s orosz helyszín is, ahová tartósabb feladat kötött, de sok más országhoz is kapcsolódott rövidebb-hosszabb munka. Vagyis akár azt is mondhatnám, sok munkahelyem volt, csak a munkáltatóm maradt ugyanaz. Sőt, 17 évig a cég európai vezetője is ugyanaz a személy volt, aki az USA-ból irányította ezt a munkát. S mivel vele jól kijöttem, személyi oka sem lehetett a váltásnak. A feladat, a munka pedig nagyon összetett, minden országban más-más módon kellett felépíteni egy-egy új gyárat, meghódítani a piacot.
– Ön üveggyárak építésére szakosodott?
Azt nem mondanám, hogy szakosodtam, de miután az első felépítése Orosházán jól sikerült, amikor Németországban kellett megvalósítani egy zöldmezős beruházást, akkor is engem kértek fel. S ezután már természetes volt, hogy Lengyelországban is én felelek a gyárépítésért, majd Oroszországban is. Szerettem ezt a munkát, jó volt látni, hogyan jön létre egy gyárépület, majd hogyan telik meg élettel, hogyan indul be a termelés, s hogyan áll be a normál üzletmenet, hogyan jön a vevők elismerése, válik jövedelmezővé.
– Ezek szerint már korán itt hagyta az orosházi gyárat?
Lassan kialakult egy új munkamegosztás: minden új kelet-európai gyárnak én lettem a vezetője, de kineveztünk egy helyi gyárigazgatót is, aki a napi operatív irányítást ellátta. Tehát én sokáig maradtam az orosházi cég igazgatója, mint ahogy a németé is lettem, meg a lengyelé, oroszé is. Európai alelnökként 8 országban mind a 10 gyárnál én vagyok a vezető, de mindegyik helyen van helyi főnök, aki viszi a napi ügyeket. Ez azért volt jó, mert én átláttam a globális feladatokat, a piaci tendenciákat, helyben pedig az ottani specialitásokat ismerte jól a helyi igazgató. Kulcspozícióba került, lehetőséget kapott az önálló, felelős munkára.
– Hogyan döntik el, hová építsenek gyárat? Például 1988-ban az amerikaiak miért éppen Magyarországot választották?
A Guardian egy közel 5 milliárd dolláros forgalmú, amerikai magáncég. A tulajdonosokon múlik, mekkora kockázatot vállalnak, a szakemberek a döntéshez megadják a szükséges paramétereket. Az 1980-as években a Guardian már itt volt Európában, Luxemburgban, ahonnan a francia, német, belga piacokat jól el lehetett érni, de szeretett volna keletre is terjeszkedni. Tanulmányozták a volt Jugoszláviát, Romániát és az NDK-t is. A gazdasági, kulturális, jogi szempontokat s a földrajzi elhelyezkedést is figyelembe véve Magyarország volt a legvonzóbb. Azt is elfogadták, hogy csak vegyesvállalatot alapíthatnak, s kisebbségi tulajdonosok lesznek. Azt viszont kikötötték, hogy a menedzsmentet ők adják. A megegyezés előtt két héttel megkerestek, hogy legyek én az új gyár igazgatója. A magyar vállalatot 30 millió dolláros tőkével alapították, s még az aláírás napján 10 millió dollárt átutalt a Guardian. Ez akkoriban nagyobb összeg volt, mint a számlát vezető Unicbank törzstőkéje. Én pedig levonultam a budapesti lakásból egy konténerbe. Nem volt könnyű, de megérte. Nyolc gyár építésében vettem részt, az utóbbi ötnél a Guardian-nél. Ez fantasztikus szakmai élményt jelentett.
– Mi a legfontosabb tényező egy beruházásnál: az adó mértéke, az ország mérete, fejlettsége, a munkabérek vagy valami más?
Nincs olyan, hogy legfontosabb tényező. Sok elemből áll össze a döntés, amit a cég különböző szintjein alaposan elemeznek. Azt azonban kijelenthetem: az adószint csak egy, de nem a legfontosabb. Ennél fontosabb az ország stabilitása, kiszámíthatósága, megbízhatósága, transzparenciája. Első lépésként mindenképpen azt vizsgáljuk meg, hogy ott van-e üvegfeldolgozó vállalat, s ha igen, hogy megy neki, van-e piaca. A Guardian ugyanis nem végső fogyasztóknak szállít, hanem üvegfeldolgozóknak, akik a mi termékeinkből készterméket állítanak elő. A piacnál nem csak egy országban gondolkodunk, hiszen az orosházi gyár kapacitása többszöröse a magyar síküveg-felhasználásnak.
– Volt tévedésük, melléfogásuk?
Két éve adtuk át Oroszország déli részén, az ukrán határ mellett a legújabb gyárunkat. Az egyik legjobb technikai teljesítménnyel dolgozik, szállít Ukrajnába, de már nem olyan áron, nem olyan feltételekkel, ahogy kalkuláltuk. S ha az oroszokkal szembeni szankciók keményednek, akkor ez bennünket is súlyosan érinthet. Melléfogtunk volna ezzel a beruházással? Nem hiszem. Ezeket a politikai fejleményeket akkor mi nem láttuk. Most meg kell próbálni átvészelni ezt a nehéz időszakot, mert egy ilyen beruházás nagyon tőkeigényes, 120-150 millió euróba is belekerül egy üveggyár felépítése. Ilyet csak hosszú távra szabad tervezni, tehát alaposan meg kell fontolni mindent.
A teljes interjú a Manager Magazin februári számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.