A XXI. század második évtizedének közepén Magyarországon azt az alapvető kérdést kell megválaszolni, hogy a benzin árának csökkenése időszakában a kifli ára miért nem mérséklődik? A kérdés annál is inkább jogos, mert az üzemanyag árak drámai felfutásának időszakában az érintettek a kifli árának emelése mellett kardoskodtak, igaz, erre akkor még a kormány nem volt fogékony. Úgy tűnik, a nemzeti együttműködés rendszerének egyes szereplői nem hallottak még, hogy nálunk ma már nem a klasszikus piacgazdaságban érvényesülő összefüggések mozgatják az árakat. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a Fidesz és kormányzat is fogékony a kifli árának vizsgálatára. Az unortodox gazdaságpolitikai megközelítésben nincs kizárva egy különadó kivetése, vagy az árak hatósági csökkentése. Az, hogy nem hatósági árakról van szó, senkit sem érdekel.
Kissé komolyabb megközelítésben a kérdés is pontosításra szorul: milyen kifliről vagy kenyérről van szó. Tapasztalataim szerint, tucatnyi „pékáruféleség” van, nagy kérdés, hogy melyik termék árát milyen mértékben kellene csökkenteni. Az üzemanyagár és a kenyér árindexeinek egyszerű összevetése és következtetések levonása – ahogy Rogán Antal frakcióvezető tette – finoman szólva is közgazdasági nonszensz, az elemi gazdasági, különösen pedig piacgazdasági és a valós árakat alakító tényezők ismeretének teljes hiányára vall. A kérdés mögött meghúzódó elmarasztalás irányulhat egyrészt az ezerszer elátkozott különböző különadókkal megterhelt nemzetközi kereskedőláncokra, másrészt az „édes gyermekként”, a nemzet letéteményeseinek tekintett kisvállalkozásokra, pékségekre is. Ez utóbbiakra a kérdésben megjelenő fricska alighanem jogos, hiszen az energiaárak elszabadulásának időszakában a sajtót „telesírták” a vonatkozó termékek áremelésének szükségességével. Ha kívülállók nem is, de ők és az érdekképviselői tudhatták, hogy az adott termékek köre nem hatósági áras, másrészt a kifli és a kenyér költségszerkezetében a „benzin költsége” elhanyagolható. A mostani vitában az érintett érdekképviselet ugyanis a logisztikai költségek eléggé homályos kategóriájában 3 százalékosra teszi a gázolaj tényleges kiadásait. Ezek szerint nem tévedünk sokat, ha a kifli teljes költsége között a gázolaj költségét körülbelül 1 százalékra becsüljük. Ha az utóbbi fél évben bekövetkezett gázolaj árcsökkenés 30 százalékos, akkor a tényleges költséghatás a kifli teljes költségében 0,3 százalékra tehető.
Vihar egy pohár vízben, mondhatnánk, de a felemás hozzáállás nem csak az adott helyzetben, hanem egyre inkább és egyre meghatározóbban jellemzővé válik. Nem csak az üzleti szférában, hanem a szélesebb lakossági magatartásokban is. Arról van szó, hogy két évtizeddel a rendszerváltás után a hazai termelők és fogyasztók elvileg elfogadják a piacgazdaság szükségességét és jótékony hatását, különösen abban az esetben, ha az gazdasági-pénzügyi helyzetüket erősíti. Ha azonban a piaci verseny árnyékos oldalára kerülnek, azonnal az állam beavatkozásáért kiáltanak. A piacgazdaság áldásait saját erőfeszítéseik, kiváló üzleti tevékenységük jogos hozadékának tekintik. A kedvezőtlenebb pozícióba kerülők pedig a külső körülmények és a különböző összeesküvések áldozataként tetszelegnek. A fogyasztók felemás magatartására legjobb példa a mindenki által kárhoztatott devizahitelesek esete. Az általános vélekedéssel szemben induláskor kiváló döntésnek tűnt az ilyen eladósodás, a válság után pedig tragédiának. Tájékozatlanságra, félrevezetésre aligha hivatkozhatunk, a devizahitelesek között viszonylag kis arányban szerepelnek a kevésbé tájékozott, magasabb iskolázottsággal nem rendelkező családok.
A piacgazdaság hatásainak felemás fogadtatása nem igazán szerencsés, de érthető, hiszen a váltás és a tanulás nagyon hosszú és országonként is eltérő sebességű folyamat. Az azonban több mint megbocsáthatatlan hiba, ha a kormány rövid távú politikai megfontolásokból rá is játszik ezekre a hamis, rögzült magatartásokra. Sőt, tudva vagy nem tudva, számtalan, egymásnak is ellentmondó beavatkozásaival a kibontakozó káosz legfőbb előidézője. A piac „zavarai” pedig a közvéleményben – a kormány szándékaival egyezően – a teljesebb állami szerepvállalásért kiáltanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.