A Quaestor-károsultak megmentésének módja nem csupán jogi és közgazdasági nonszensz, de az erkölcsi kockázat növelésével a befektetői magatartásra is hosszan tartó, káros hatással jár. A pénzügyi befektetők mostantól számíthatnak rá, hogy a hatalom kisegíti őket a bajból, ha ezzel kisebbítheti saját felelősségét és politikai konzekvenciáit.
A Quaestor-kötvényesek kárrendezését biztosító követeléskezelő alap létrehozásáról szóló törvény 30 millió forintos értékhatárig biztosítja az ügyfelek követeléseinek megtérülését, holott a hatályos törvények alapján a Quaestor-kötvények vásárlóinak még a hatmilliós kártalanítás sem járna.
Ők csak a cégcsoport vagyonából kaphatnának – már ha egyáltalán – némi kielégítést a felszámolási eljárás során. A rapid módon elfogadott jogszabály azzal indokolja a betétbiztosításra jellemző, ötszörös mértékű kártalanítás, hogy a nem létező (fiktív) kötvények vásárlása lényegében betételhelyezésnek tekinthető, mivel az ügyfél kamat ellenében adta a pénzt a vállalatcsoport érintett tagjának.
Szemben a betételhelyezőkkel és a brókercégeknél értékpapírokat vásárlókkal, tudhatták, hogy baj esetén nemhogy 30, de még a hatmilliós kártalanításra sem lesznek jogosultak, csupán a kibocsátó anyacégének garanciáját élvezhetik. Ennek értékét egyébként a pénzügyi felügyelet sem tartotta sokra, hiszen előírta a Quaestornak, hogy a kibocsátási tájékoztatójára írja rá: „kötvények forgalomba hozatala a Befektetők szempontjából – mivel a Kibocsátó hiteltartozásainak összege várhatóan meg fogja haladni a saját tőkéjének összegét – a szokásostól eltérő kockázatú”.
Az igaz viszont, hogy aki Quaestor-kötvény jegyzett, nem tudta, hogy befektetett pénze mögött csak részben áll a felügyeleti engedéllyel kibocsátott, tényleges kötvény. De ettől még nem vált betétté a hitelnek szánt (hiszen a kötvény hitelviszonyt testesít meg) befektetése. Ha a jogosultság alapján nem is, de méltányossági megfontolásból az MNB érvelése ezért elfogadhatónak látszik, mely szerint a „fiktív” kötvények azért élvezhetik a Beva védelmét, mert azok fizikailag nem is léteznek, így hiányuk a forgalmazó felelőssége és nem a kibocsátóé.
Ám ez legfeljebb hatmillió forintos kártalanítást indokol, és csak olyan arányban, ahogyan a 150 milliárd forintnyi „fiktív” kibocsátás viszonyul a teljes 210-hez. Végül ezt az érvelést a Beva igazgatósága is elfogadta, ám a döntés után pár órával Rogán Antal mégiscsak benyújtotta a szinte teljes kártalanításra irányuló, a közgazdasági racionalitást és a jogszerűséget egyaránt felülíró, merőben politikai indíttatású törvényjavaslatát a kárrendezési alap felállítására.
A politikai közmegegyezéssel elfogadott, bár sok sebből vérző törvénynek kétféle, nehezen visszafordítható káros hatása valószínűsíthető. Az egyik abból fakad, hogy utólag azokra a pénzügyi szolgáltatókra hárítja a Quaestor-kötvényesek veszteségének megtérítését, amelyeknek a károkozásban semmiféle szerepük nem volt, és még csak kockázatközösséget sem vállaltak a kár előidézőjével. A pénzintézetek „előlegeiből” feltöltött kárrendezési alap kifizetéseinek megtérülése a felszámolási eljárás során érvényesíthető vagyonból erősen kérdéses, hiszen az alapot a felszámolás költségei mellett a zálogtárggyal biztosított követelések (például az ETO Park MFB-hitele) is megelőzik a kielégítési sorban.
Egy utóbb, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter által benyújtott törvény alapján a kártalanítás költségét megelőlegező pénzintézeteknek lehetőségük lesz rá, hogy a Quaestor-vagyonból meg nem térülő befizetéseiket társasági adójukból (illetve ha az nem nyújt erre kellő fedezetet, a különadóból) leírhassák. Ám a kártalanításnak ez a módja még így is hosszú évekig rontja a magyar pénzügyi szektor jövedelempozícióját és hitelezési képességét. Nem beszélve a kvázi visszamenőleges hatályú jogalkotás újabb – a bankadóval megkezdett és a devizahiteles ügyek rendezésével folytatott –megnyilvánulásáról, amelynek bizalomromboló hatása még hosszabban elnyúlhat.
Ennél is tartósabb negatív hatással járhat a kárrendezésnek ez a módja a befektetői magatartásra. A Quaestor-kötvények vásárlóinak szinte teljes körű és mértékű kártalanításával olyan befektetőket ment ki mások a pénzén az állam, amelyek befektetési döntésük során a biztonságnál fontosabbnak tartották a piacinál magasabb hozamok elérését. Hiszen ha igényt tartottak volna az OBA vagy a Beva nyújtotta védelemre, akkor nem Quaestor-kötvényt vásárolnak; ebben az esetben persze a kilátásba helyezett nyereségük is kisebb lett volna.
Az a tény, hogy a politikai felelősség elhárításának szándékával most mégis megmenti őket a kormány, és ehhez a (vélt) politikai haszon miatt még az ellenzék is helyeslőleg asszisztál, azt üzeni a pénzügyi megtakarítással rendelkezők tágabb körének, hogy nyugodtan vállaljanak kockázatot, hiszen a kárukat jó eséllyel majd másokkal fizetteti meg a gondoskodó állam. A kormány és támogatói ezzel a felelőtlen kockázatvállalást emelték piedesztálra, teret nyitva a moral hazard eluralkodásának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.