Használt autót venni kockázatos. Hát még céget! A hazai cégtulajdonosok nem igazán gondolkodnak sem cégeladásban (erről bővebben a Világgazdaság 2018. május 24-i számában A cégeladások lelki akadályai – túl a gazdasági racionalitáson címmel írtam), sem cégvásárlásban. Talán mert nem tartják „elegáns” megoldásnak.
Egy cégvásárlásnak a legnagyobb előnye az, hogy a vállalkozást nem az alapoktól kell összerakni. Egy működő cégben nagyon sok olyan érték lehet, amelyet a nulláról kezdve csak évtizedek alatt, a vételár többszöröséért lehet megteremteni. Különösen a mai szakemberhiányos időkben ilyen érték lehet a komplett, összeszokott szakembergárda, de a komplex működő géppark és a szerteágazó piaci kapcsolatrendszer is ide sorolható. Ezekben az esetekben a vevő szeretné a megszerzett vállalkozást tovább üzemeltetni. Egy jól menő, stabil profitot hozó vállalkozás megvásárlása okosan kialkudott áron biztosan jó döntés.
De az is megesik, hogy a vevő nem a hosszú távú működtetés céljából vásárol meg egy céget. Például a piacának a megszerzése mellett így számolja fel a konkurenciáját. Ilyenből nagyon sokat láttunk a rendszerváltás környékén.
Egy másik, hazánkban még ritka lehetőség a befektetési célú cégvásárlás. Napjainkban, amikor a hagyományos befektetések (például az értékpapírok) hozama jóval a korábbi szintek alatt mozog, az ingatlanpiacon pedig – a drasztikusan megemelkedett árak miatt – lassan irreálisan magas lesz a belépési korlát, sokkal jobb befektetés lehet vállalkozások megvétele, majd egy-másfél éves működtetési, reorganizálási periódus utáni értékesítése. A legnagyobb potenciál ebben a tekintetben a bajban lévő cégekben van.
Ha egy cég bajban van, az az esetek túlnyomó többségében a vezetés hibás döntéseinek következménye. Tehát a vásárlást követően más szemlélettel, másként gondolkodva, máshogy működve a vállalkozás reorganizációjával rövid idő alatt egy látszólag értéktelen cég is több százmillió forintot érhet a profittermelő képességen felül. Ilyen cégeket még jelentős számban lehet hazánkban találni, mert itthon a kis- és középvállalatok vezetőinek többsége „tévedhetetlen”. Azaz sem tanácsot, sem kritikát nem kér és nem fogad el. Ebből aztán egyenesen következik, hogy előbb-utóbb vakvágányra kerül ő maga és a cége is. Ilyenkor vagy feladja az elveit és – többnyire az utolsó utáni pillanatban – segítséget kér, vagy – hogy még mentse a menthetőt – már kényszerből, utolsó lehetőségként nyomott áron megszabadul a vállalkozástól. Ezek között lehet ráakadni az igazi nagy fogásokra. Igaz, ez nem az az ügylettípus, amelyhez bárki meg tudná szerezni a szükséges ismereteket akkor, ha nem kifejezetten ezzel foglalkozik. Ha ugyanis egy „tévedhetetlen” cégvezető megroggyant vállalkozását egy másik „tévedhetetlen” veszi át, abból nem sok jó sül ki.
Magyarországon az elmúlt tíz-tizenöt év alatt a vállalkozásokhoz kihelyezett kockázatitőke-befektetések (az állami és a Jeremie program hatására indult magánalapokon keresztül) eddig – tisztelet a kivétel(ek)nek – nem hoztak áttörést a létrejött tranzakciók viszonylag kis számát, profitabilitását véve alapul. Ennek a legfőbb oka az, hogy Magyarországon még nincs kultúrája ennek a tevékenységnek. A magyarországi kockázati tőke többnyire induló, tevékenységükben újszerű startupokra fókuszál. Nincs igazán kialakult gyakorlat az üzletszerű, már jelentős múlttal rendelkező vállalkozásokba való befektetésre.
Ennek ellenére meggyőződésem, hogy hazánkban ez a konstrukció lesz az elkövetkező évek egyik legjobb hozamú befektetési formája, ahol a száz százalék feletti éves hozam sem ritkaság. A túlzottnak tűnő profittal szemben nem áll irreális kockázat – azaz szó sincs afféle „orosz rulettről”. Még az üzlet megkötése előtt jól felmérhető ugyanis, hogy hol vannak azok a neuralgikus pontok, amelyek helyretételével a cég visszazökkenhet a normális kerékvágásba. Innen már gyakorlatilag belátható a kockázat, kiszálláskor pedig csupán a profit mértéke a kérdés.
Zavagyil Zoltán,
a Saxum Corporate Finance Zrt. befektetési igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.