BUX 44,130.61
+3.27%
BUMIX 3,760.06
+0.44%
CETOP20 1,868.32
+1.43%
OTP 9,370
+5.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.46%
0.00%
ZWACK 17,250
-0.29%
+2.22%
ANY 1,560
+0.97%
RABA 1,105
-0.90%
0.00%
+2.55%
0.00%
0.00%
+0.13%
0.00%
+0.79%
0.00%
+0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,948
+4.76%
+1.54%
ALTEO 2,810
+1.08%
-6.25%
-1.23%
0.00%
0.00%
+2.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.95%
+1.28%
-0.24%
+7.69%
-2.70%
+2.49%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-2.93%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Sportturizmus – egyre nagyobb tér

A sportturizmusból a csapatok mellett a nagyobb érdeklődést vonzó eseményeknek helyt adó városok is érdemben profitálhatnak.

Nem új keletű jelenség a sportturizmus, és nem kevés utazási iroda, ügynökség és szervező foglalkozik a kiszolgálásával. Alapvetően két fő, egymástól eltérő mechanizmusú és bonyolultságú ága van – egyik eleme a sportolók, résztvevők, versenyzők és edzőtáborok kiszolgálása, a másik pedig a szurkolók, érdeklődők (és családtagok) szegmense. Jelen írásban ez utóbbi jelenséggel foglalkozom.

A sportturizmus leginkább reflektorfényben lévő és legtöbb nézőt vonzó, ezáltal legtöbb utazót megmozgató szektora a foci. A Russian Tourism Agency becslése szerint a nyári oroszországi focivébén csaknem ötmillió turista (ebből közel hárommillió orosz) mozgott az országban, rövidebb-hosszabb ideig maradva. Ennek az ötmillió látogatónak majdnem fele Moszkvában fordult meg, mivel a legtöbb mérkőzést ott rendezték.

A focin belül hasonló reflektorfény az Eb-knek jut, és fokozott érdeklődést, mozgást produkálnak a jelentős nemzeti bajnokságok (olasz, német, angol, spanyol) és a Bajnokok Ligája meccsei is.

Cardiffba a 2017-es Bajnokok Ligája-döntő több mint 300 ezer turistát vonzott, és csak a döntő és a köré szervezett események 53 millió euró bevételt hoztak a városnak (amelynek 22 százaléka a város éttermeiben és bárjaiban, 7 százaléka pedig a múzeumokban csapódott le). Kijevbe ez év nyarán kevesebb, „csak” 70 ezer turista érkezett, de az előzetes számok alapján a látogatók mindegyike nagyjából 150 eurót költött a szálláson és a belépőjegyen felül.

A sportturizmusból a csapatok mellett a nagyobb érdeklődést vonzó eseményeknek helyt adó városok is érdemben profitálhatnak
Fotó: Nemzeti Sport/Szabó Miklós

A minimum 800 ezer, de akár egymillió turistát mozgató Bajnokok Ligája mellett vannak erős, önmagukban is jelentős értékű brandek. Az FC Barcelona például, ahol a SportsEvents elemzőiroda szerint mérkőzésenként körülbelül 10 ezer az olyan nézők száma, akik turistaprogrammal kötik össze a meccsnézést, vagy épp Cristiano Ronaldo maga, aki Olaszországba igazolásával minden egyes potenciális mérkőzésen minimum 25 százalékos áremelkedést idézett elő (és borítékolható, hogy miatta jelentős belföldi és külföldi turistaforgalom is megindul a Juventus meccseire).

A Premier League-t tekintve Angliában a látogatószám évente körülbelül 800 ezer és egymillió között szór. Például a manchesteri Old Trafford évente 100 ezer sportturistának, a liverpooli Anfield mintegy 90 ezernek nyújt élményt. Az angliai becslések szerint egy-egy turista átlagos költése nagyjából 800 euró, a sportturisták esetében ez a szám eléri az 1150 eurót is, azaz 40 százalékkal magasabb.

A Technario előrejelzései szerint a sportturizmus – amelynek a labdarúgás csak az egyik szelete – mintegy 1,5 milliárd eurós turisztikai biznisz, és 2021-re nagyjából megnégyszereződhet.

A csapatok mellett azok a városok profitálnak igazán, amelyekben turisztikai potenciál is van, hiszen a meccslátogató hajlandó összekötni a kellemest a hasznossal. Egy ilyen piacban, ha hosszú távon képes kitermelni vonzó sportterméket (azaz erős, nemzetközi mezőnyben is jegyzett csapatot), Budapest is részesedéshez juthat, és újabb – mint a fentiekben is volt róla szó – jelentős költési potenciállal rendelkező szegmenst célozhat meg.

Bár Magyarország nem rendelkezik még a nemzetközi példákhoz hasonló eredményekkel, az összevetés kedvéért érdemes megemlíteni, hogy a hivatalos adatok szerint a 2017. július végén Győrben megrendezett Ifjúsági Olimpia (EYOF) alatt körülbelül 3600 vendégéjszakát töltöttek el a város és környéke szállodáiban és a 3600 résztvevő mellett mintegy 80 ezren tekintették meg a sporteseményeket.

Muszbek Mihály sportközgazdász elemzése szerint a Mol Vidi FC ez évi UEFA-EuroCup-beli menetelése körülbelül 10 millió eurós bevételt generál a csapatnak,

ugyanakkor feltételezhető, hogy a decemberi Vidi–Chelsea-meccsre csak eljön néhány angol drukker, és Budapestet felfedezve költ is. És reméljük, hogy a jövőben, ha több ilyen mérkőzést rendeznek Budapesten, a magyar főváros is vonzó lesz a drukkerek számára.

Addig, amíg ez nem érik be, piaci résként és valós forgalmi bázist generálóként fővárosunk a különböző nemzetközi versenyek – a 2017-es FINA-vb, a 2018-as birkózó-vb vagy a 2019-es Maccabi játékok – házigazdájaként építheti turisztikai imázsát és brandjét is.

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek