N em árulunk el titkot azzal, hogy a koronavírus-járvány rendkívüli hatással volt nagyon sok vállalkozásra. Magyarországon például 2020-ban 5,1 százalékos volt a GDP-visszaesés, de az európai uniós átlag még ennél is magasabb lett (6,4 százalék). A globális kereskedelem negyedévente körülbelül 320 milliárd dolláros veszteséget szenvedett el a pandémia következtében. Ez szükségszerűen azt is jelentette, hogy – különösen egyes súlyosan érintett ágazatokban (turizmus, vendéglátás, légi közlekedés) – számos vállalkozás könyvelt el veszteséget 2020-ban, és a lassú kilábalás következtében még a 2021-es évük is mínuszos lehet.
Bár az országok számos intézkedéscsomagot dolgoztak ki a negatív hatások kezelésére (Németországban például beindult a Kurzarbeit rendszere, a briteknél a direkt bértámogatási rendszer, de nem kell ilyen messzire menni, Magyarország is ágazati bértámogatási programokat, valamint adó- és járulékelengedéseket vezetett be), mindazonáltal a vállalati veszteségek és a finanszírozási nehézségek nem tűntek el.
Ezzel összefüggésben az Európai Bizottság idén májusban ajánlást fogadott el a Covid–19-járvány alatt keletkezett veszteségek kezeléséről. Az ajánlás különösen a kkv-szektor vonatkozásában szögezi le, hogy súlyos veszteségeket szenvedhetett el a koronavírus-járvány alatt, és elégséges mértékű tartalékok hiányában ez jelentős finanszírozási nehézséget okozhat számára.
Veszteségelhatárolási szabályok természetesen nagyon sok országban vannak, ezek azonban nem jelentenek azonnali adó-visszatérítési lehetőséget, csupán a későbbi (nyereséges működésből adódó) adófizetést mérséklik. Felmerülhet tehát az igény, hogy a korábban (még a pandémia előtti időszakra) befizetett adót kaphassák vissza a vállalkozások a járvány alatt (2020–2021-ben) keletkezett veszteségeik mértékéig.
Az ajánlás kiemeli, hogy ezt olyan vállalkozásoknak kellene biztosítani, amelyek gazdaságilag valóban megszenvedték a pandémiát, tehát csakis olyanok kaphatnák vissza a korábban befizetett adójukat, akik nyereségesek voltak 2019-ben és az azt megelőző időszakban. A konkrét szöveg azt tartalmazza, hogy a 2020-as és a 2021-es veszteség összegéig járna a visszatérítés a 2019-es (és tagállami döntési jogkörben tartva adott esetben korábbi évi) adóbefizetésekből. Az ajánlás felső korlátot is tartalmaz (3 millió euró összegű elismert veszteség lehetne egy adóévben, tehát 6 millió euró a két, járvánnyal sújtott évre összesen). Az azonnali segítség érdekében a 2021-es évre becsült értékekkel is kalkulálhatnának a társaságok.
Általánosságban elmondható, hogy egy ajánlás mint másodlagos jogforrás lehetővé teszi az EU-intézmények számára álláspontjuk közlését és azt, hogy intézkedéseket javasoljanak anélkül, hogy a tagállamokra bármilyen jogi kötelezettséget rónának. A gyakorlatban tehát ez azt jelenti, hogy minden tagország saját hatáskörben dönti el, hogy az ajánlás intézkedéseit beülteti-e a jogrendszerébe, így természetesen semmiféle garancia nincs arra, hogy az adott jogállami szabályozásban ez ténylegesen meg is fog jelenni.
Az ajánlás – bár jó ügyet szolgál, és mindenképpen támogatandó kezdeményezés – számos adószakmai kérdést is felvet:
· A számviteli szabályozás és az adóalap-meghatározás tagállamonként eltérő, ezért a „veszteség” kifejezés alatt nagyon sokféle kategória érthető. Egyúttal lehetnek olyan esetek, amikor egy vállalkozás nem a normál működésének és a pandémia következményeként realizál adózási szempontból veszteséget (különféle strukturálások, egyéb tételek erre szintén hatással lehetnek). Így semmiképpen nem jelenthető ki, hogy csupán a Covid sújtotta vállalkozásokat támogatná ez a kezdeményezés.
· Ha minden vállalkozásra kiterjedne ez a lehetőség, akkor azok a cégek is jól járhatnának, amelyeket nem érintett ugyan negatívan a válság, de a fentiekben részletezett okokból veszteséget számoltak el.
· Ha azonnali segítségként a 2021-es várható veszteségeket is finanszírozni lehetne a korábban befizetett adóból, akkor kérdésként merül fel, hogy milyen szankciórendszer kapcsolódna egy nem körültekintő becslésből származó, lejelentett, de a későbbiekben mégsem realizált veszteségből (ez ugyanis azonnali cash flow előnnyel, lényegében ingyenhitellel kecsegteti a vállalkozásokat).
· Az intézkedés költségvetési hatásán túl az aktuális évi (2021-es) költségvetést is alaposan megmozgatná ez a visszatérítés, mivel bár a 2020-as év már le van zárva, de azt nehezen lehet előre prognosztizálni, hogy 2021 hogyan alakul.
A kezdeményezés mindenképpen támogatandó és érdemes a további egyeztetésekre, azonban számos kérdést megválaszolatlanul hagy, és tagállami körbe utalja a részletek esetleges kidolgozását, helyi joganyagba ültetését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.