Az ingatlanpiacot vizsgálva azt láthatjuk, hogy a fizikai munkahely fogalmához való hozzáállás gyökeresen megváltozott.

Bár a technológiai fejlődés már korábban elkezdte megváltoztatni a szemléletünket, a Covid–19-járvány kétségtelenül nagy szerepet játszott a home office-ra való átállásban. A bezárások, a távolságtartás és a korlátozások arra kényszerítették a vállalatokat, hogy rekordsebességgel forduljanak a távmunka felé. Két fő narratíva jelent meg a piacon. Vannak, akik úgy vélik, hogy a távmunka miatt már nincs szükségük fizikai irodára, és vannak, akiknek a jelenlegi helyzetben minden eddiginél nagyobb irodatérre van szükségük. A vállalkozások most érkeztek el oda, hogy átértékeljék jelenlegi berendezkedésüket, és mivel nem létezik egy mindenre kiterjedő megoldás, 

minden változtatást és finomhangolást az egyéni vállalati igények, értékek és a munka jellege alapján kell átértékelni. 

Fotó: Science Photo Library via AFP

A trendek azt mutatják, hogy a távmunka mellett a cégek fokozatosan ismerik fel a rugalmas megoldások előnyeit. A piac már átalakulóban, egyre több bérlő kopogtat a flexibilis irodákat kínáló szolgáltatók és tulajdonosok ajtaján.

A fizikai munkakörnyezettel kapcsolatos szemléletünk átalakulása tükrözi a munkához való hozzáállásunk változását. 

Abba az irányba haladunk, hogy a munka egyre kevésbé a zárt folyamatokról, és egyre inkább a kreatív megközelítésekről szól. A globális világjárvány megmutatta, hogy a technológia lehetővé teszi, hogy bárhonnan dolgozhassunk, ami azt is jelenti, hogy ha a munkakörnyezet versenyben akar maradni a home office-szal szemben, egy irodának most már többet kell nyújtania, mint egy helyet, ahol le lehet ülni.

Az Accenture 2021-es „A munka jövője tanulmánya” szerint, amely 9000 munkavállalót kérdezett meg világszerte, a nagy növekedési potenciállal rendelkező szervezetek 63 százaléka lehetővé tette a produktivitást bárhol támogató munkaerőmodelleket, a kutatásban megkérdezett munkavállalóknak pedig a 83 százaléka vágyik a hibrid munkavégzés által kínált rugalmasságra. Sok nagyvállalat felismerte a home office potenciális veszélyeit (csökkent produktivitás és elkötelezettség, potenciális kiégés vagy munkahelyi depresszió), és egyre bővül azoknak a vállalatoknak a listája, amelyek a Hub and Spoke struktúramodell bevezetése mellett döntenek, köztük olyan nagy nevek szerepelnek, mint a Google, az Apple, a Spotify, a Citibank, a Facebook, a Microsoft, a Reddit, a Revolute és a Zoom.

Egészen a közelmúltig az irodabérleti egyenlet – amely egyszerűen azért működött addig, amíg működött, mert mindenki követte anélkül, hogy megkérdőjelezte volna – a következőképpen szólt: alkalmazottak száma = a szükséges munkaállomások számával. Ma már olyan környezet megteremtésére törekednek a vállalatok, amely lehetővé teszi, hogy a munkavállalók különböző stílusokban dolgozzanak, szocializálódjanak és kapcsolódjanak egymással. Az ötletcserére szolgáló kollaboratív terek, tárgyalók a termékközpontú vállalatok számára laboratóriumokhoz hasonló terekké váltak.

Az irodahelyiségek iránti kereslet azonban nem csökkent, hanem paradox módon nőtt, mivel több helyre van szükség ahhoz, hogy kevesebb dolgozót dedenzifikált környezetben, többféle munkastílusban lehessen foglalkoztatni. 

A megfelelő munkakörnyezet a vállalat termelékenységére és sikerére gyakorolt hatásának felismerése a klasszikus „gyere be, ülj be, és végezd a munkád” modell régóta esedékes frissítéséhez vezetett. Sok vállalatvezető megfogalmazta, hogy arra ösztönzik csapataikat, hogy osszák fel a munkahetet a dolgozók a távmunka és a központból történő alkalmi munkavégzés között.

A digitális megoldások lehetővé tették, hogy társadalmunk a napi működés számos területén szintet lépjen, ez alól a mindeddig egyik legarchaikusabb iparág, az sem volt kivétel, a PWC tanulmánya szerint a mezőgazdaság mellett a második legelmaradottabb volt e téren. 

A vállalkozások most igyekeznek digitalizálni folyamataikat, és integrálni a digitális eszközöket, például a blockchain és a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket a mindennapi működésükbe.

A ShareSpace is kiveszi részét az ingatlanpiac globális átalakulásából, különösen az iparág legnagyobb szeletére, a kereskedelmi irodaterületek bérbeadására összpontosítva, amely sok szempontból az egyik leglassabban alkalmazkodó ágazat. Megszűntek a felesleges és költséges közvetítők, és egy olyan platform jött létre, amely drasztikusan racionalizálja és digitalizálja az irodabérlést, emellett lehetővé teszi, hogy a bérlés folyamata akár 80 százalékkal felgyorsuljon. Ez azt jelenti, hogy a kereséstől a virtuális megtekintésen át a bérleti dokumentumok jogszerű aláírásáig, minden részfolyamat online megvalósítható. Így lehetséges, hogy a Booksy, a világ egyik vezető időpontfoglalási alkalmazása két hónap alatt bérelte ki új székhelyét Lengyelországban a ShareSpace-en keresztül, míg egy filmes cég mindössze két nap alatt talált ideiglenes munkaterületet Budapesten.