Érdeklődve néztem a szeptemberi kamatdöntés eredményét, amely szerint a jegybank 125 bázisponttal, 13,0 százalékosra növelte a jegybanki alapkamatot, és egyúttal bejelentette, hogy lezárja a kamatemelési ciklusát. A jegybanki kommentárban kihangsúlyozták azt, hogy a pénzügyi stabilitási kérdéseket is figyelembe vették az árstabilitási aspektusok mellett a döntés meghozatalakor.
Nézzük először azt a tényt, hogy jelen állás szerint a magyar jegybanki alapkamat majdnem a duplája a cseh és a lengyel jegybanki alapkamatnak.
Vizsgáljuk meg azt, hogy kinek nem kedvez általában a magas vagy emelkedő kamatláb. Nyilván a fix helyett változó kamatozású hitelt felvevő vállalati vagy lakossági ügyfeleknek, hiszen a kamatok emelkedése magasabb kamatfizetési kötelezettséget és így nagyobb törlesztőrészleteket indukál. A magas hitelkamatok a magánszektornak nyújtott új hiteleket vetik vissza, és vélhetően jócskán csökkentik a magánszektornak nyújtott hitelállományt. Nem kevésbé húsba vágó döntés mindez a költségvetés számára is, ha az állam kamatkiadásait vizsgáljuk, mivel annak mértéke, amennyivel többet kell fizetnie a kamatemelések miatt, az idén hozzávetőleg 600 milliárd forint felettire tehető, és ez a kalkuláció még nem veszi figyelembe a mai döntést.
A jegybanki bejelentés egy deklarációnak tekinthető arra vonatkozóan, hogy a Magyar Nemzeti Bank megtalálta azt a kamatot, amelynek révén a monetáris és a pénzügyi stabilitási kívánalmaknak is meg tud felelni. Azaz képes az infláció féken tartására, és a nem fizető hitelek szintje sem vezet rendszerkockázati krízishez, tehát a jegybank e kamatszinttel képes a mikro- és a makroprudenciális hatóság szerepét betölteni.
Közgazdászok között is egyre inkább előtérbe kerül az a vélemény, hogy a kamatemelések az energiakrízisben nem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, azaz nem alkalmasak az infláció letörésére, és recessziót idéznek elő.
Nyilván – a mérlegelés kérdésén túl – gondos számítások alapozzák meg a jegybanki döntéseket, amelyek hitelessége e magas kockázati környezetben különösen fontos lehet.
Néhány tényszerű megállapítás és kérdés ugyanakkor nem kerülhető meg. Nem Magyarországon a legmagasabb az inflációs ráta az EU-ban, hiszen például az eurót használó balti országokban; a letteknél, a litvánoknál és az észteknél is nagyobb az éves pénzromlás. Érdekességképpen a cseh és a lengyel infláció is enyhén meghaladja a magyar éves árszínvonal-emelkedés mértékét. Miért került a korábban sokáig nem fontos reálkamat szerepe ismét a középpontba?
A jegybanknak nincs árfolyamcélja, és helyesen nem is kommunikálja a forint euróárfolyamának alakulását. Nem esik ezáltal abba a csapdába, amelybe a 2000-es évek elején, amikor is árfolyamcélt is megjelölt, pontosabban kinyilatkoztatott.
Ugyanakkor nyilvánvalóan a túl gyenge hazai fizetőeszköz az importárakon keresztül inflációt gerjeszt, így természetesen ennek elkerülése is érdeke a jegybanknak.
A jobb átláthatóság érdekében és – a szakmai mellett – a szélesebb közvélemény megnyugtatására is szükséges véleményem szerint annak megmagyarázása, hogy miért van szükség az Európában egyik legmagasabb kamat alkalmazására. Megkérdőjelezhető ugyanis sokak számára, hogy az inflációs környezet mindezt indokolja-e. A pénzügyi stabilitási kérdések taglalására is minimum szükség van, talán szakmai cikkek keretében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.