Idén várhatóan egyre többen végzünk banki műveleteket online, ami a technológiai fejlődéssel együtt újabb kihívások elé állítja a szektor szereplőit. Emellett a várható banki fúziók is újabb lendületet adhatnak a piacnak. Melyek a digitális bankolás legfontosabb trendjei 2023-ban?

Még fontosabb a biztonság

A digitálisan elérhető banki szolgáltatások bővülésével 2023-ban várhatóan még inkább előtérbe kerül a biztonság kérdése. A pénzügyeinkkel kapcsolatos elektronikus műveletek magas kockázatúak, és biztonságuk megteremtése több szereplő felelőssége. A pénzintézetek számára 2023-ban mindez újabb technológiai kihívásokat jelent: mivel egyre több felületüket teszik hozzáférhetővé (banki API-k), valamint növekszik az automatizációra és a mesterséges intelligenciára épülő megoldások száma, figyelniük kell arra, hogy ezekhez illeszkedő, ugyanakkor gyors és hatékony megoldásokat alkalmazzanak például az ügyfél-azonosítási vagy hiteligénylési folyamatokhoz. A probléma nem kizárólag technológiai: az emberi hiba minimalizálása is fontos a vállalati folyamattervezésben. Az ügyfelek rendszeres edukálása is elengedhetetlen a biztonságos elektronikus banki műveletekhez. 

Így 2023-ban a prudens szoftverhasználat és jelszókezelés vagy a gyanús üzenetek felismerése még fontosabbá válik, hiszen a fókák számának növekedésével (több ügyfél bankol majd digitálisan) várhatóan a nem jó szándékú eszkimók (csalók) is többen lesznek.

A biztonság kérdése az állam szerepvállalásához is kapcsolódik. Ma már a legtöbb nagy kereskedelmi bank olyan digitális ügyfél-azonosítási megoldást használ, amely közvetlenül kapcsolódik a közigazgatási adatbázishoz. Ehhez képest újabb kihívás lesz a nemzetközi ügyfél-azonosítás, valamint az eljárás bankon kívüli világra történő kiterjesztése. Mindez pedig várhatóan új feltételek között történik majd, hiszen a hírek szerint a digitális állampolgárság bevezetésével egy integrált környezet megteremtése válik lehetővé. Ezzel tovább bővülhet azoknak a szolgáltatásoknak a köre, amelyek hitelesítést követően egyszerűbben igénybe vehetőek, ami viszont ismét emeli a biztonsági kockázatot.

Erősödő integrációs folyamatok, jöhet a digitális állampolgárság

A digitális állampolgárság kialakulása is segíti azt az integrációs trendet, amely az elmúlt évek tapasztalata alapján a bankok elektronikus világában már jó ideje zajlik. Leegyszerűsítve ez azt is jelenti, hogy egyre több mindenre lesz képes a banki applikációnk (beyond banking). A folyamatot több tényező is megkönnyíti. Az ügyfelek megbíznak a bankjukban, és rendszeresen felkeresik a banki appot, ezért logikus lépés a pénzintézetek részéről kiterjesztett szolgáltatásokkal még vonzóbbá tenni a kínálatot. Ösztönző a technológia is, amely hamarosan lehetővé teszi, hogy akár egy beépülő modul segítségével hiteles elektronikus aláírást kínálva a banki alkalmazással szerződéseket is jóváhagyjunk. A digitális értékesítési csatornák pedig egymást támogatva növelik a bevételt, ami talán az egyik legfontosabb szempont a folyamattervezésben. Az integráció azonban nem áll meg az online világ határainál: az egyik legfontosabb kihívás a hagyományos fióki és digitális szolgáltatások összehangolása. 

Olyannyira lényeges ez, hogy sikeres megvalósítása esetén a feltörekvő fintech cégekkel szembeni harcban ez lehet a hagyományos bankok egyik védőbástyája. 2023-ban ezért újabb és újabb megoldások jöhetnek a fiókban alkalmazott integrált digitális szolgáltatásokban.

A folyamatot tovább erősítik a 2023-ban várható banki fúziók: a várhatóan májusban megjelenő új szuperbank, az MBH Bank az eddigi információk alapján erős smart megoldásokkal készül, valamint az OTP Bank külföldi terjeszkedése is újabb digitális integrációs kapukat nyithat meg.

mobile banking, using, mobil, application, app, bakügyek, mobilbankolás
Fotó: Eva Katalin / Getty Images

A digitális márkaélmény növekvő szerepe

A biztonság még határozottabb fókuszba kerülése és az integrációs folyamatok további erősödése mellett egy elméletibb, nem a konkrét folyamatokat és technológiát, hanem a hosszú távú tervezést érintő kérdés is egyre fontosabb a bankok számára. Még nagyobb hangsúlyt kap ugyanis a digitális márkaélmény, és a pénzintézeteknek az alapfeltételek (megbízható rendelkezésre állás, reszponzív, felhasználóbarát felületek, minél több szolgáltatás elérhetősége stb.) biztosítása mellett arra is figyelniük kell, hogy egyedi online márkaélményt biztosítsanak a felhasználóiknak. Az elmúlt években ennek megkezdődött a kiépülése: az appok perszonalizáltabbá válnak, és ebbe a trendbe várhatóan 2023-ban egyre többen kapcsolódnak be. A változás összetevője egyrészt egy marketingalapon kidolgozott perszóna, amely vizuálisan és szövegesen is jól megkülönböztethetővé, felismerhetővé teszi a terméket. Másrészt része az integrált saját és külső szolgáltatások köre, amely jól használhatóvá, hasznossá teszi az ügyfelek részére a megoldást. Emellett nem elhanyagolható összetevő a jól kidolgozott ügyfélutakból összeállított felépítés sem, amely szintén a felhasználói élményhez járul hozzá.

A digitális bankolásban a technológia a siker előszobája: a legjobb megoldásokkal felvértezett vállalatok tudják majd a legbiztonságosabb, legsokoldalúbb, legjobb márkaélményt kínálni.

Például az a bank tudja a leghasznosabb személyre szabott megoldásokat kínálni, amelyiknek a mesterséges intelligenciája a legfelkészültebb és legjobban épít a felhasználói adatokra, ügyfélazonosítása a legmegbízhatóbb és leggyorsabb.

Láthatjuk, hogy a digitális bankolás területén nem lesz unalmas év 2023 sem: a pénzintézeteket a biztonság, az integráció és a márkaélmény fejlesztése újabb és újabb kihívásokkal szembesíti. Jó hír, hogy ennek eredményeképpen az ügyfelek egyre több és színvonalasabb banki digitális megoldást érhetnek majd el.