Egy Egyesült Államokban végzett felmérés szerint az emberek 79 százaléka tartja fontosnak, hogy az életmódjuk környezetbarát legyen, sokan keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel maguk is hozzájárulhatnak a környezetvédelemhez, például azáltal, hogy zöldtermékeket vásárolnak. A zöldcélú termékek népszerűsége folyamatos növekedésnek indult az elmúlt években, ahogy egyre több ember számára válik egyre fontosabbá a fenntartható életmód és a környezetvédelem.

A pénzügyi szektor újabb és újabb képviselője kötelezi el magát a fenntarthatóság mellett – ezzel kapcsolatos célokat és stratégiát határoznak meg, ezeket pedig különböző értékek figyelembevételével felépített termékekkel kívánják megvalósítani. A pénzügyi szektor képviselőjeként a bankok, így tehát az MBH Bank fő célja is az, hogy mind az üzleti szempontokat, mind pedig az ügyfelek edukációját szem előtt tartva, gyors reakcióidővel tudjunk adaptálni fenntarthatósági termékeket és szolgáltatásokat.

Mit jelent pontosan a zöld- vagy fenntartható finanszírozás?

A zöldfinanszírozás olyan pénzügyi tevékenységek összessége, amelyek célja a fenntartható előmozdítása és a környezeti károk minimalizálása. A zöld finanszírozás eszköze lehet például egy egy befektetési alap, zöldkötvény és még sok más olyan pénzügyi termék, amely a fenntartható projektek finanszírozására szolgál.

Számos területen felhasználhatók ezek a termékek, például a zöldlakáshitel egy környezetbarát otthon építését és felújítását támogatja. A zöldlakáshitellel rendelkezők általában kedvezőbb kamatozású hitelt és kedvezményeket kaphatnak az energiatakarékos eszközök beszerzésére. 

Hand,Of,A,Businessman,Reach,Out,Towards,Hand,Of,The
Fotó: Shutterstock

A zöld befektetési alapok olyan fenntartható vállalatokba és projektekbe fektetnek, amelyek pozitív hatással vannak a környezetre és a társadalomra. Az ilyen alapok részvényei, kötvényei és más befektetési termékei azonosíthatók zöld jelzéssel, hogy megkönnyítsék az ilyen befektetések kiválasztását. A zöldkötvényekkel pedig a befektetők lehetőséget kapnak olyan projektek finanszírozására, amelyek hozzájárulnak a környezetvédelemhez és az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez. 

A bank értékei és kapcsolódó szempontok

Ahhoz, hogy mi, bankok, be tudjunk kapcsolódni a zöld finanszírozási rendszerbe, elengedhetetlen, hogy pontosan meghatározott értékek szem előtt tartásával haladjunk. A banknak prioritásként kell kezelnie a környezeti fenntarthatóságot és a klímaváltozás elleni küzdelmet. Ennek érdekében olyan hitel- és befektetési politikákat kell kidolgozniuk az egyes pénzintézeteknek, amelyek támogatják a környezetbarát projekteket, és elkerülik a környezeti károkat okozó üzleti tevékenységeket. 

A fenntartható finanszírozásban részt vevő bankoknak nyílt kommunikációra van szükségük a zöldrendszerrel kapcsolatos tevékenységeiről, ezért is nagyon fontos, hogy minél átláthatóbb legyen a döntéshozás folyamata. A rendszerbe való bekapcsolódással a bankok elkötelezik magukat a fenntartható fejlődés és a klímaváltozás elleni küzdelem mellett. Ennek érdekében szükséges, hogy az általuk finanszírozott innovatív projektek is megfeleljenek a környezetvédelmi és klímaügyi előírásoknak. 

Megvan a stratégia, kinek felel a bank?

A bankok zöld termékeinek és szolgáltatásainak felügyeletét az adott ország felügyeleti hatósága végzi, jelen esetben az MNB, amelynek hatásköre kiterjed a pénzügyi intézményekre és tevékenységeikre is. A felügyeleti hatóságok általában szigorú előírásokat és irányelveket dolgoznak ki a zöldfinanszírozással kapcsolatban, amelyeknek megfelelően a bankoknak működniük kell. 

Az Európai Unióban például az Európai Bankhatóság (EBA) felügyeli a bankokat, amely kiadott egy iránymutatást a zöldtermékek és -szolgáltatások meghatározására és szabályozására. Az iránymutatás azt javasolja, hogy a bankoknak adott kritériumoknak kell eleget tenniük, ha zöldterméket és szolgáltatást szeretnének bevezetni. Bizonyos szabványoknak kell megfelelniük, hogy garantálják a fenntartható finanszírozás magas szintjét (ilyen például az EU-taxonómia).

Mi történik akkor, ha valaki csak mondja, de nem tesz érte?

A greenwashing egy olyan marketing- és PR-stratégia, amely elhiteti a fogyasztókkal és a közvéleménnyel, hogy egy adott vállalat többet tesz a környezet védelméért, mint a valóságban. Sokan hihetnék azt, hogy a zöldfinanszírozás is hasonló eredetű, azonban több eszköz is rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy bebizonyítsuk, nem greenwashingról van szó.

Felkérhetünk külső szakértőket, vagy használhatunk tanúsítványokat, amelyek megerősítik, hogy a termék vagy szolgáltatás megfelel a fenntarthatósági kritériumoknak. A kezünkben van továbbá a már korábban említett átláthatóság és fenntarthatósági jelentések kiállítása, valamint az ügyfelek edukálása annak érdekében, hogy egy hitel kiválasztásakor a zöldtermékeket is bizalommal válasszák a bank kínálatából. 

Így tehát nagy felelősség hárul ránk, bankokra, a fenntartható finanszírozás területén, hiszen pontosan meghatározott keretrendszerben, de mégis a saját magunk által létrehozott értékek szellemében kell olyan zöld célú termékeket bevezetnünk, amelyek a legjobban passzolnak az ügyfeleink igényeihez.