Az idei év egyértelműen a kiberbiztonság és a NIS2 szabályozás éve lesz, hiszen Magyarország is elfogadta az Európai Unió kiberbiztonsági törvényeit. Az érintett vállalatok számára a felkészülés komoly kihívást jelenthet, hiszen sok helyen eddig nem szabályozott keretek között működött az IT. Ugyanakkor ez a folyamat nemcsak a törvényi megfelelés miatt fontos: azok a cégek, amelyek elvégzik az előírt intézkedéseket, jelentősen csökkenthetik az IT biztonsági kockázataikat.
Az elmúlt években sajnos azt láttuk, hogy a legtöbb vállalkozás, amit komolyabb kibertámadás ért, rövid időn belül be is dőlt, amit nagymértékben a felkészületlenség eredményezett. Az IT-biztonsági intézkedések ma már nem csupán a technológiai védelmet jelentik. A tűzfal, hozzáféréskezelés és biztonsági mentések mellett minden cégnek rendelkeznie kell egy részletes helyreállítási tervvel (Business Continuity and Disaster Recovery Plan, BCDR), ami az esetleges támadások kezelésére, valamint az adatok és az üzletmenet helyreállítására vonatkozik. Ez a magasabb szintű felkészültség csak olyan szakértő segítségével érhető el, aki átlátja az üzleti folyamatok és az IT-rendszerek közötti összefüggéseket.
Míg 2024 a mesterséges intelligencia berobbanásáról szólt, 2025-ben az MI szerepe inkább a hatékonyságnövelésre helyeződik át. Bár a technológia még nem tart ott, hogy teljes mértékben kiváltsa a munkaerőt, de azok a cégek, amelyek megtalálják helyét a napi működésükben, jelentős előnyre tehetnek szert. Az MI jelenleg leginkább „digitális asszisztensként” tud segíteni pl.: e-mailek írása, összefoglalók készítése, vagy szövegfordítás terén. Ma a legtöbben a Chat GPT-vel azonosítják a mesterséges intelligenciát, de bízunk abban, hogy 2025-ben a vezető fejlesztők is tovább finomítják a rendszereikbe integrált MI-eszközeiket. A Microsoft Copilot és a Google Gemini angol nyelven már bíztató eredményeket mutat, a jól működő magyar nyelvű verziók idénre várhatók.
A technológia legnagyobb előnye a biztonság mellett a skálázhatóság, ami miatt a földi szerverekhez képest jóval költséghatékonyabb megoldást jelent, főleg azon KKV-k számára, ahol dinamikus növekedésre lehet számítani az előttünk álló évben vagy egy-egy időszakban. A piacot jelenleg három globális óriás, a Google, a Microsoft és az Amazon uralja. Ők mind megbízható és korszerű felhőmegoldásokat kínálnak, a konstrukcióik azonban eltérőek, így fontos, hogy a cég megfelelően válasszon. Ez egy olyan döntés, amit szakember nélkül nem tud megfelelően meghozni egy cég, és „szakember” alatt most ne a helyi rendszergazdát értsük, hanem egy olyan IT-szolgáltatót, aki széles tapasztalattal és referenciákkal rendelkezik.
A hazai cégek számára a hatékony IT-fejlesztések kulcsa 2025-ben a Co-Managed IT-modell lehet, ami világszerte egyre inkább teret nyer, ám Magyarországon még egy kevésbé ismert megoldás. Ez az IT üzemeltetési forma a belső rendszergazdák külső szakértő céggel való együttműködését jelenti. Míg előző a napi operatív feladatokra fókuszál, utóbbi a stratégiai szintű IT-projektekkel. A Co-Managed IT több, mint kiszervezett segítség: folyamatos, proaktív együttműködést jelent, ahol a külső IT-szolgáltató rendszeresen javaslatokat tesz a fejlesztésekre, részt vesz az üzleti tervezésben, és szorosan együttműködik a belső csapattal. Az igazi kihívást Magyarországon az jelenti, hogy jelenleg kevés szolgáltató rendelkezik a szükséges kapacitással és szaktudással erre a modellre. Azoknak a vállalatoknak, akik ebben a modellben gondolkoznak, azt javaslom, hogy olyan IT-szolgáltatót keressenek, ami nagyobb létszámmal rendelkezik és referenciákat is fel tud mutatni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.