A Budapesti Elektromos Művek Rt. (ELMŰ) új számlázási rendszerének lényege, hogy nem havi leolvasás alapján állítják ki a számlát, hanem a társaság az utolsó egy év fogyasztását átlagolja, és ezt a havi összeget kell a fogyasztónak újabb egy esztendőn keresztül fizetnie. Ekkor a szolgáltató egyezteti a fogyasztást és az ennek megfelelő fizetést, így a fogyasztónak vagy túlfizetése, vagy tartozása keletkezik, amelyet a felek szükség szerint (kamatfizetés nélkül) rendeznek.
Az új számlázási rendszerről az ELMŰ májustól kezdődően folyamatosan értesítette a fogyasztóit, és az augusztus 31-i határidőt jelölte meg a válaszadásra.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) szerint a társaság akciója számos jogi és fogyasztóvédelmi kifogást vet fel -- közölte érdeklődésünkre Ritter Tamásné, az egyesület jogi szakértője. Az OFE azt kifogásolja, hogy az ELMŰ új számlázási rendszerének bevezetése szerződésmódosításnak számít, és csak azoknak a fogyasztóknak kellett választ adniuk, akik a régi rendszer mellett kívántak maradni. Tehát a fogyasztók nem arra válaszoltak, hogy kívánják-e az új számlázási rendszert.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kifogásolta azt az ajánlatközlési módot, ahogyan a társaság az érintett fogyasztók döntését befolyásolta, és gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt eljárást indított. A GVH 2 millió forintos bírságot szabott ki. Az ELMŰ Rt. azonban nem ért egyet a versenyhivatallal, és fellebbezni készül -- közölte érdeklődésünkre Boross Norbert, a társaság kommunikációs igazgatója. Hozzátette: az átállás anyagi megtakarítást nem jelent a cégnek, a cél a szolgáltatás színvonalának javítása és a fogyasztók elégedettsége.
Ritter Tamásné közölte: igen sokan, különösen az idősebb korosztály képviselői, a régi számlázási rendszer mellett döntöttek. Számukra biztonságérzetet nyújtott, hogy a szolgáltató szakembere leolvasta a mérőórát, és ezzel egyidejűleg módjuk volt arra is, hogy az előző havi számlát kiegyenlítsék. Sokaknak megoldhatatlannak látszó problémát jelent, hogy a számlát postai úton kapják, és a csekket szintén postai úton kell befizetniük. Jelezték is, hogy ehhez segítséget kell igénybe venniük.
Szintén sok fogyasztó kifogásolta, hogy havi leolvasás esetén -- melyet (hacsak külön nem igényelnek segítséget) maguknak kell elvégezniük -- saját költségükre kell közölniük a szolgáltatóval a mérőóra adatait. Ebben a kérdésben egyébként kedvező változást hozott, hogy az adatközlésre az ELMŰ bevezette a zöld számot, valamint bérmentesítéssel feladható levelezőlapot biztosított.
Bár az új rendszer bevezetése óta több mint egy hónap telt el, a problémák tovább szaporodtak, az ingyenes telefonszám sem működik megfelelően -- állítja az OFE.
A legtöbb panaszt azok a fogyasztók jelzik, akik a havi leolvasást választották, ám kérték az ELMŰ alkalmazottja segítségét is, ezt az igényt ugyanis a szolgáltató a legtöbb esetben nem jelzi vissza. Ezek a fogyasztók már júliustól kezdve megkísérelték az adatokat bediktálni, számlát azonban még nem kaptak. Most pedig van, aki több számla ellenértékével tartozik a szolgáltatónak, s fél, hogy a következményeket neki kell viselnie.
F. E. E.
Panaszok az ELMŰ új számlázási rendszerére Az utóbbi időben számos panasz érkezett a fogyasztóvédőkhöz az ELMŰ Rt. új számlázási rendszerével kapcsolatban. A társaság azonban arról tájékoztatta lapunkat, hogy a szolgáltatás javítása és a fogyasztók elégedettsége volt a céljuk, nem pedig az anyagi haszonszerzés. Az ELMŰ fellebbezni kíván a GVH által kiszabott kétmilliós bírság ellen. Munkatársunktól-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.