A holnap napirenden szereplő hat magyar projekt a következő: Szeged térségi komplex hulladékgazdálkodási rendszere, az ottani szennyvíztisztító, a Szolnok és Törökszentmiklós térségi kommunális hulladékgazdálkodási rendszer, a Budapest--Cegléd--Lökösháza, a Zalalövő--Zalaegerszeg--Boba és a Budapest--Győr--Hegyeshalom vasútvonal korszerűsítése is.
Ha az állásfoglalás kedvező lesz -- ennek brüsszeli diplomáciai források szerint jó az esélye, bár bizonyosra nem vehető --, akkor nagy valószínűséggel még az idei közösségi büdzséből leköthető a finanszírozás. A tényleges folyósítás megkezdése minden bizonnyal áthúzódik majd a jövő év elejére.
A formálisan januárban kezdődött -- operatívan igazából csak a nyár óta üzemelő -- és 2006-ig tartó költségvetési időszakra tíz tagjelölt kelet- és közép-európai országnak évenként összesen 1,04 milliárd eurót folyósít az ISPA. Ennek 98 százaléka fordítható -- fele-fele arányban - környezetvédelmi és közlekedésfejlesztési projektekre, további 2 százalék konzultációs, tanácsadói célokra.
A pénzek felaprózása helyett a cél a hatékony, koncentrált hasznosítás, ezért a projektnek legalább 5 millió euró költségvonzatúnak kell lennie. Magyarországnak erre az évre összesen 88 millió eurónyi ISPA-támogatás jutott, e kereteken belül nyílhat tehát mód magyar projektek megméretésére.
A menedzsmentbizottság első alkalommal júliusban döntött összesen 14 kelet-európai beruházási tervezet sorsáról, közülük kettő volt magyar. A győri szennyvíztisztító korszerűsítéséhez és a Hajdú-Bihar megyei komplex hulladékgazdálkodási rendszer kiépítéséhez sikerült ekkor 5,8, illetve 11,24 millió eurós támogatást kapni.
Mivel tehát magyar környezetvédelmi beruházásokra az idén már csak durván 28 millió euró jut, így az újabb három magyar projekt is összesen ennek határáig számíthat finanszírozásra. (Igazából még ebből is lecsípendő közel 2 millió, amit valószínűleg a majdani budapesti szennyvíztisztító kapcsán szükséges környezeti hatástanulmányokra fordíthatnak majd. A leendő budapesti beruházásról amúgy továbbra is úgy beszélnek bizottsági körökben, mint ami -- ha végül konkrét projektté áll össze, tekintettel a 200 millió eurót is valószínűleg meghaladó összköltségre -- volumenében a legjelentősebb kelet-európai környezetvédelmi fejlesztéssé léphet elő.)
A mostani -- két szegedi és egy szolnok--törökszentmiklósi -- három projekt között a közösségi finanszírozás várható megoszlása egyelőre azért sem ismeretes, mert a jelek szerint az utolsó percig nyitott kérdés marad, hogy a menedzsmentbizottság a beruházásokból végül 60 vagy 75 százalékos ISPA-teherviselésre mutat-e hajlandóságot. Mivel azonban annyit már ma is tudni lehet, hogy a szegedi szennyvíztisztító kivitelezési költsége önmagában is nagyobb hányadot képvisel, mint a másik két projekt együttvéve, ezért előre látható, hogy a mostani támogatás arányos (mintegy 55-60 százalékos) része is minden bizonnyal az előbbinek juthat.
Mindezen kívül környezetvédelmi oldalon további két magyar beruházási terv van már ma is Brüsszelben: a miskolci komplex hulladékgazdálkodási rendszer, valamint a Tisza-tó környéki hulladékgazdálkodási projekt is elbírálásra vár, ám bennfentesek szerint erre inkább csak a jövő év elején nyílhat tényleges esély.
A még az idén sorra kerülő magyar közlekedésfejlesztési tervezetek egytől-egyig a vasúti szállítás korszerűsítését célozzák: az említett három vonal mindegyikénél a pályák és a pályatartozékok fejlesztéséhez kértünk támogatást. Az egyes projektek közötti felosztás még nem ismert -- annyi valószínűsíthető, hogy részesedésük nagyságrendileg hasonló lehet --, mindenesetre a jelek szerint a három együttvéve "elviheti" majd a közlekedési projektekre szánt idei 44 millió eurós ISPA-keretet.
Emlékezetes, hogy eredetileg a közlekedési csomag része volt két közúti beruházás is (az M3-as egy 60 kilométeres szakaszának továbbépítése, illetve az M7-es rehabilitációja), de ezeket a magyar kormány időközben visszavonta. Bizottsági illetékesek nem titkolják ugyanakkor, hogy valószínűleg adott lenne a támogatási készség a budapesti M0-s folytatására, ám a jelek szerint itt a pályakijelölési egyeztetések elhúzódása miatt a magyar fél nem lesz kész arra, hogy már 2001-ben konkrét projekttel állhasson elő.
Holnap magyarországi ISPA-támogatások megítéléséről dönt az EU Várhatóan 72 millió eurónyi támogatást ítél meg magyar beruházási projektek számára az EU által indított ISPA segélyprogram holnapi menedzsmentbizottsági ülése. A tizenöt uniós tagállam képviselői ekkor tárgyalnak három-három magyarországi környezetvédelmi és közlekedési fejlesztési tervről, s az előzetes jelek szerint jó esély van arra, hogy valamennyit jóváhagyják. Fóris György-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.