Megfelelő ütemben halad előre a magyar jogharmonizáció a fogyasztóvédelem terén -- szögezte le Byrne, emlékeztetve arra a három törvényre, amelyet az elmúlt évben fogadott el az Országgyűlés ebben a témában. Az uniós joganyag egyébként 14 rendeletből áll e témában, s hazánk vállalta, hogy a csatlakozás magyar oldalról remélt idejére, azaz 2003. január 1-jére valamennyi uniós előírást átveszi.
A múlt hét végén magyarországi látogatást lebonyolított Byrne ezt el is várja. Az ír nemzetiségű főbiztos hangsúlyozta, hogy elégedett a magyar hatóságok hozzáállásával a fogyasztóvédelem terén, de további munkára van szükség. A megtévesztő reklámokról, a fogyasztási hitelekről és az árkijelzésről szóló uniós előírások átvétele például még csak most van folyamatban, s további erőfeszítések kellenek a piacfelügyelet terén is, hogy az unió termékbiztonsági előírásai a gyakorlatban is érvényesüljenek.
Byrne egyúttal annak fontosságát is hangsúlyozta, hogy hazánkban is érvényesüljön a fogyasztók öt uniós alapjoga, azaz az egészséghez és biztonsághoz, a gazdasági érdekvédelemhez, a tájékoztatáshoz és oktatáshoz, fogyasztói érdekképviseletekben való részvételhez, valamint a jogorvoslathoz való jog. Utóbbival kapcsolatban külön is kiemelte, hogy Magyarországon lassú a bírói ítélkezés, s emiatt a fogyasztók csak hosszú idő után tudják kárigényüket érvényesíteni, de azt is hozzátette, hogy hasonló gondok az EU-tagállamokban is ismertek. Byrne szerint az a tény, hogy fogyasztókat ért károk miatt perek százaira került sor az elmúlt években, annak a jele, hogy hazánkban magas szintre fejlődött a fogyasztói öntudat. Ez pedig többek közt azért is jó jel, mert a fogyasztói attitűd az állampolgári lét egyik fontos kelléke a modern gazdaságban.
Jól halad a felkészülés a fogyasztóvédelem terén Magyarországon a fogyasztói tudatosság már viszonylag magas szintű -- nyilatkozta a Világgazdaságnak hazánk fogyasztóvédelmi felkészüléséről igen kedvező hangnemben szólva David Byrne, az Európai Bizottság illetékes főbiztosa. A csatlakozási felkészülésben a fogyasztóvédelem terén azért még így is vannak tennivalók szerinte, bár az eddig megtett haladás "imponáló". Munkatársunktól-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.