A közlekedési minisztérium vizsgálja a Déli pályaudvar és környékének átalakításával kapcsolatos elképzeléseket -- nyilatkozta Nógrádi László, a tárca vezetője. A lehetőségek között szerepel a pályaudvar megszüntetése, funkcióinak kitelepítése Kelenföldre, illetve a Déli forgalmának csökkentése. Az elképzelések végiggondolása prioritást kaphatna a tárcánál, ha a főváros elfogadná a 2-es metró meghosszabbításával kapcsolatos javaslatot -- mutatott rá a miniszter.
A közlekedési tárca előzetes kalkulációi szerint a főváros 30 milliárd forintja elegendő lenne a 2-es vonal Kelenföldig történő kivezetéséhez. A minisztérium apporttal -- ingatlanokkal, a metrószerelvények közlekedésére is alkalmas vágányok átadásával -- szállna be a beruházásba. Nógrádi László elmondta: részletes tervek a tárcánál nem készültek, mert az állam nem kívánja a főváros helyett finanszírozni a metróépítést, de szeretne segítséget nyújtani a budapesti közlekedési gondok megoldásához.
A tárca becslései szerint a 2-es metró meghosszabbítása körülbelül két év alatt, a budapesti forgalom jelentős zavarása nélkül megoldható. A 4-es metró építése viszont hét évig tartó, jelentős forgalomkorlátozásokkal járó munkát jelentene. A miniszter kifejtette: a drágább, de az utasok számára kényelmesebb verzió szerint a 2-es metrót a Déli pályaudvari végállomástól a föld alatt vezetnék tovább, a Kis-Gellérthegynél jutna ki a felszínre, s a meglévő vasúti pályán mehetne Kelenföldig. A másik megoldás, hogy az utasok a Déli pályaudvari végállomásnál átszállnak, s a HÉV-ekhez hasonló szerelvényekkel jutnak Kelenföldre. Innen később továbbvihető a metró egészen Budaörsig. Ha a főváros az 1-es gyorsvillamost átvezeti a Lágymányosi hídon Budára, akkor a kritikus helyzetben lévő dél-budai térség több irányból is bekapcsolható a főváros közlekedési hálózatába.
Ami a Déli pályaudvar átalakításával, esetleges kiköltöztetésével kapcsolatos -- korábbi becslések szerint százmilliárdos nagyságrendű -- költségeket illeti, a miniszter kijelentette: az értékes bel-budai területek hasznosításából befolyna akkora összeg, amely megközelítően elegendő lehet a Déli átalakításához.
Az új dél-budai metróvonal 1996-ban készült megvalósíthatósági tanulmányában a főváros elemeztette a 2-es metró továbbvezetésének költségeit és utasforgalmát is. A szakemberek szerint ez a megoldás a szükséges kapcsolódó beruházásokkal együtt összességében drágább lenne és jóval kevesebb utast szolgálna ki, mint a Kelenföldi pályaudvart a Keletivel összekötő vonal -- tájékoztatta lapunkat Gulyás László, a DBR Metró Projekt igazgatóságának vezetője. A 2-es metró a Déli és a Kelenföldi pályaudvar között mintegy 5000 utast szállítana óránként, míg a 4-es metró 15 ezret. A tanulmány annak a változatnak a költségeit számolta, amely szerint a 2-es metró a Déli pályaudvartól egy kilométerre érne ki a felszínre, s ott menne tovább Kelenföldig. Ez a fővárosi szakértők szerint -- 1996-os áron -- 73,5 milliárd forintba került volna, s csak a kelenföldi MÁV-pályaudvar szükséges átépítését 30 milliárdra becsülték.
A közlekedési miniszter összekötné a 2-es vonal és a Déli ügyét A közlekedési tárca vizsgálja a Déli pályaudvar átalakításával kapcsolatos lehetőségeket. A munka felgyorsulhatna, ha a főváros elfogadná a 2-es metró meghosszabbításával kapcsolatos javaslatot -- mondta a Világgazdaságnak Nógrádi László közlekedési miniszter. A főváros szerint viszont a 2-es vonal továbbvezetéséhez a tárca által számított 30 milliárd forint duplája sem lenne elég. Munkatársunktól-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.