A költségvetés tervezete szerint a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (KVM) jövő évi kiadási előirányzata 220,6 milliárd forint, 2002-ben pedig 235,9 milliárd. Az előbbiből 132,4 milliárd, az utóbbiból 146,3 milliárd a központi támogatás. A december 1-jétől hivatalban lévő miniszter elmondta, hogy a költségvetés behatárolja a tárca mozgásterét. Vannak a büdzsében nevesített és nem nevesített feladatok. Az utóbbiak rangsorolása a minisztérium kompetenciája és felelőssége. A tárcának a kijelölt feladatokat kell végrehajtania -- mondta a miniszter --, ami könnyíti és nehezíti is a munkát.
Fónagy János nem tervez személyi változásokat a tárcánál, illetve a hozzá tartozó társaságoknál. Minél előbb be kívánja tölteni a két megüresedett helyettes államtitkári posztot.
A miniszter a KVM-et a legszakmaibb tárcának nevezte. Véleménye szerint olyan tevékenységeket is végez, amelyek nem felelnek meg minden szempontból a korszerű államigazgatási követelményeknek. Úgy véli, hogy a tárcának nagyobb szakmai befolyást kell gyakorolnia, egy minisztériumnak elsősorban szakhatósági feladatokat kell ellátnia.
A tárca vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy megváltoznak a KVM-hez tartozó társaságok tulajdonosi viszonyai. Általában az állam rossz gazda -- mondta --, de ez nem azt jelenti, hogy vonuljon ki mindenhonnan. A cégek kizárólagos állami tulajdonban maradásának eldöntése nemcsak piaci hatékonyság kérdése, hanem környezetvédelmi és más kötelezettségeké is.
A miniszter az autópályákról szólva elmondta, hogy működtetésük a tárca kompetenciája. Az M5-ös ügyében hosszú ideje nem történt semmi. Véleménye szerint meg kell vizsgálni az M5-ös továbbépítésének lehetőségét, a koncessziós szerződés végrehajtásának mikéntjét, illetve a koncesszor működését. Minél előbb ki kell alakítani az egységes sztrádarendszert, az egységes díjjal. Ennek pedig olyannak kell lennie, hogy a teherforgalmat az autópályákra terelje. A 2001. évi tarifák várhatóan a jövő hét elejére alakulnak ki.
A MÁV-val kapcsolatban elmondta: fő feladat, hogy a reform folyamata ne lassuljon. Olyan vasúti modell nincs azonban, ami egy az egyben adaptálható, követhető.
Fónagy János közölte: a miniszterelnök felszólította, hogy a tárca pótolja a jogalkotási elmaradásokat. A miniszter szerint még legalább egy hónapra van szüksége ahhoz, hogy a legsürgősebb kérdésekben döntést hozzon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.