Minden bizonnyal törvénytelen, hogy a Pénzügyminisztérium a letéti számlákra történő befizetéseit is kiadásként számolja el az előzetes mérlegben. Az államháztartási törvény ugyanis már első paragrafusai közt leszögezi: a letéti számlára történő utalást nem lehet elszámolni a költségvetés egyenlegét módosító kiadásként.
Az államháztartási deficit 94,5 milliárd forinttal nagyobb, ezzel a GDP-arányos hiány 2,7 helyett 3,5 százalék azért, mert a PM nem tartja be az államháztartás működésének legfontosabb szabályait tartalmazó törvényt -- állítják szakértők egybehangzóan.
Mint ismeretes, a kabinet év végén rendelkezett a kiadásokkal még nem fedezett többletekről.
Az államkassza tervezetten felüli bevételét "pénzügyi problémának" nevező kormányhatározat letéti számlákra utalta a pluszpénzt, a PM ugyanakkor a tavalyi költségvetés előzetes mérlegében kiadásként, azaz hiánynövelő tételként is elszámolja azt.
A lépés 94,5 milliárd forinttal növeli meg a 2000. évi mérleg kiadási oldalát. Hetvenötmilliárdot attól ment meg, hogy az adósságcsökkentés ügyének essen áldozatul, ez lenne a sorsa ugyanis minden olyan bevételnek, amely december 31-én még nincs megpántlikázva. A többi 19,5 milliárdnak noha már volt helye a tavalyi büdzsében is, a bérlakásprogram döcögős indulása miatt maradt 2001-re a kifizetése.
A mérlegkozmetika egyedül akkor lehetett volna törvényes, ha a többletbevételeket "letétbe helyezett készpénzes vámbiztosítékként" utalják zárt számlára -- értelmezte a neve elhallgatását kérő szakember az államháztartási törvény előírásait --, ez az egyetlen cím ugyanis, amelyen a letéti számlára helyezés növelheti a költségvetési hiányt.
Akar László, a PM korábbi politikai államtitkára szakmailag nem indokolható "kreatív" könyvelési megoldásnak nevezi a tárca tettét, mellyel a kabinet azt kívánta elérni, hogy az idén 2000-hez képest csökkenhessen az államháztartási hiány -- nyilatkozta a pénzátmentés jogosságáról a Népszabadság című napilapnak. Ha ugyanis tavaly a deficit a GDP 3 százaléka alatt lett volna, nehéz lenne megmagyarázni, miért nő a hiány 2001-ben a bruttó hazai termék 3,4 százalékára (ennyi ugyanis a kormány hiányprognózisa erre az évre) -- mutat rá Akar a törvénysértő tavalyi mérleg indokára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.