A tízéves gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztéshez szükséges forrásokat bitosító, koordináló MFB tulajdonosként tavaly kétszer emelte meg az NA Rt. alaptőkéjét, ami jelenleg 13,6 milliárd forint. Mint ismeretes, az NA Rt. vezényli le az autópálya-építéseket. A zavartalan lebonyolítás érdekében van szükség a folyamatos tőkeutánpótlásra. Értesüléseink szerint a pénzintézet napokon belül újabb, ezúttal 14 milliárdos tőkeinjekciót hajt végre. Úgy tudjuk, ez annak a 32 milliárd forintnak a második részlete, amellyel -- a kormány tavaly februári határozata értelmében -- az ÁPV Rt.-nek augusztus végéig kellett volna növelnie a pénzintézet alaptőkéjét. Erre azonban -- mint arról korábban hírt adtunk -- a vagyonkezelő haladékot kért.
A idei és a jövő évre tervezett autópálya-beruházások -- az M3-as folytatása, a szekszárdi Duna-híd (gyorsforgalmi utakkal), valamint az M7-es felújítása és továbbépítése -- finanszírozása három forrásra épül. A kétéves költségvetés keretében -- a rendkívüli kormányzati kiadásból -- 2001-ben 35,2 milliárd, 2002-ben pedig 36 milliárd forint fordítható a gyorsforgalmi úthálózat építésére. Ebből mindkét évben 27-27 milliárd szolgál az MFB tőkeemelésére, fedezetet nyújtva a sztrádafejlesztés részfinanszírozására.
A már a múlt évre ígért sztrádakötvényt -- információink szerint -- az NA Rt. állami garanciával várhatóan a második fél évben bocsátja ki. A több tíz milliárd forint értékűre tervezett kötvény jegyzése az elképzelések szerint az idén megkezdődik.
Az MFB sztrádafejlesztési finanszírozási terve -- melyet információink szerint a napokban nyújtott be a Pénzügyminisztériumnak -- hazai bankok közép- és hosszú lejáratú hiteleivel is számol.
Az autópálya-fejlesztési program bruttó építési költségeire az idén 114 milliárd forintot, jövőre pedig 102,4 milliárdot irányoztak elő. Legalábbis ezek az összegek szerepelnek a Széchenyi-tervben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.