Tavaly novemberben 1999 tizedik hónapjához képest 24,2 százalékkal nőttek a mezőgazdasági termelői árak. Ezzel a drágulás üteme gyakorlatilag az október előtti szintre süllyedt vissza. A tizedik hónap rekordmértékű, 32,2 százalékos áremelkedése után az új adat mindenképpen jónak mondható, ugyanakkor a termelői árak növekedésének dinamikája még mindig igen magas. A drágulási ütem mérséklődése teljes egészében a növényi termékeknek köszönhető. Októberben ugyanis e termékkör esetében még 45 százalékos áremelkedést regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal, ez esett 30 százalék alá novemberben.
A novemberi alacsonyabb érték következtében a 2000. évi átlagos drágulás a tizenegyedik hónapban 22,6 százalékról 22,2-re mérséklődött. Az adatokat vizsgálva megállapítható, hogy termelői oldalról még mindig nagy nyomás nehezedik az élelmiszerárakra. A fogyaszói árak emelkedése (12,9 százalék) ugyanis messze alulmúlja a termelői árak növekedési ütemét. Ez azt valószínűsíti, hogy az eddigi költségnövekedés még nem ment át a fogyasztói árakba. A nagyobb hozzáadott értéket tartalmazó termékek esetében még mindig alacsony ütemű a drágulás.
Bár az élelmiszerek további drágulásával kapcsolatban még nagy a bizonytalanság, szakértők szerint e termékek összességében 2001-ben is felfelé húzzák majd az inflációt. A világpiaci árak ez évben valószínűleg nem alakulnak annyira kedvezően a termelők számára, mint tavaly, s ehhez hozzájárulhat az euró erősödésének hatása is. Ezért a növényi alapú termékek és az állati takarmány drágulása kisebb lehet, mint az elmúlt évben.
Figyelembe véve a többi jelentős költségtényező (energia, bér) alakulását, az áremelkedésnek még lehetnek tartalékai. Különösen az eddig kisebb mértékben növekvő állati eredetű termékek árai növekedhetnek. A gázárak emelkedése számos élelmiszer-ipari, főleg sütőipari céget érint kellemetlenül. Éppen ezért az idén az infláció egyik legérzékenyebb pontja bizonyosan az élelmiszerárak alakulása lesz.
Elképzelhető, hogy a mostani termelői adatok már az árdinamika mérséklődésének első jelei, de az év első felében ez még nem látszik majd a fogyasztói árindexben, állítják szakértők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.