Törvényt sérthet a tejakció
Fokozódó jogi vita és ágazati bizonytalanság kíséri az FVM idei iskolatej-akcióját, mivel a tárca nem intézkedett időben a program végrehajtásáról. Értesüléseink szerint a minisztérium vezetése csak az elmúlt év végén határozott arról, hogy az akciót közbeszerzési eljárással kell lebonyolítani 2001-ben. Az FVM a közbeszerzési pályáztatással a tárca mellett működő Agrárintervenciós Központot (AIK) bízta meg, de a szervezet csak január elején kapta meg a feladatot -- tudtuk meg.
Az AIK illetékesei az alig megkezdett előkészületekre hivatkozva nem kívántak nyilatkozni lapunknak. Több tejipari társaság ugyanakkor januártól is szállít tejet az iskolákba és óvodákba, miközben a jogi körülmények teljesen tisztázatlanok. A cégek most tulajdonképpen a tavalyi, még nem közbeszerzéses programot folytatják, amelynek viszont már be kellett volna fejeződnie. Bizonytalan, mi lesz e társaságoknak járó állami pénzekkel, ha a későbbi pályázatot esetleg mások nyerik meg.
Több jogi szakértő szerint a mai helyzet sérti a közbeszerzési törvényt, ezért a pályáztatást minél hamarabb végre kellene hajtani. Az eljárás azonban -- információink szerint -- 3-4 hónapot is igénybe vehet. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a közbeszerzési eljárást akkor lehetett volna zökkenőmentesen lebonyolítani, ha az FVM a változtatásról még tavaly ősz elején dönt.
Mint ismert, az agrártárca az iskolatejprogramot 1998-ban indította el Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében kísérleti jelleggel. Az akciót azóta további hat megyére (Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Somogy) és két városra (Hódmezővásárhely, Székesfehérvár) terjesztette ki. A bevont megyék és települések száma nem bővült 2001-ben a szűkös agrárbüdzsé miatt. Az idei program várhatóan így is 2,8-2,9 milliárd forintot emészt fel, amelyből az FVM 2 milliárdot áll, az érintett önkormányzatok pedig 0,8-0,9 milliárdot finanszíroznak. A források révén csaknem félmillió iskolás, óvodás és bölcsődés juthat naponta 2 deciliter "iskolatejhez".
Az akciót nem is a célja, hanem a lebonyolítás módja miatt érték bírálatok. A tárca a programot úgynevezett piacra jutási kasszájából finanszírozta, miközben szakértők szerint e pénzeket az agrárrendtartási törvény értelmében az akcióra nem költhette volna el. Az FVM az intézkedést mégis piaci jellegű (intervenciós) beavatkozásként könyvelte el. Ilyen ügyekben a közbeszerzési törvény korábban mentességet adott a közbeszerzési eljárás alól, de szakértők szerint a tejprogram az elmúlt években sem tartozott az agrárrendtartási eszközök közé. A társminisztériumok tavaly ismét úgy ítélték meg, hogy az akciót nem agrárpiaci, hanem szociális beavatkozásként (és közbeszerzési ügyként) kell kezelni (VG, 2000. december 21). Az FVM főként ezért döntött a közbeszerzési változat mellett, bár információink szerint az állami támogatások forrását az idén is a piacra jutási pénzekből biztosítja.
A tárca eddig a Tej Terméktanácsnak (TT) utalta át az iskolatejre szánt állami forrásokat, amelyeket a szervezet elkülönített alapként és a minisztérium utasításai szerint használt fel. A TT feladatait veszi most át az AIK. FVM-s források szerint a tárca a támogatások elköltését nem ellenőrizte megfelelően, ezért a közbeszerzési eljárás átláthatóbbá teheti a helyzetet. A korábbi években a terméktanács saját intervenciós kassszájából maga is beszállt az iskolatejprogram finanszírozásába, az idén viszont már nem vesz részt az akcióban. Ennek oka, hogy tavaly az FVM nem utalta át a szervezet számlájára a beígért 600 millió forintos éves exporttámogatási összeget.


