BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Törvényt sérthet a tejakció

Közbeszerzési eljárással kellett volna kiválasztani azokat a tejipari cégeket, amelyek az idén részt vehetnek az FVM 2 milliárd forintos iskolatej-akciójában. Pályázat viszont a mai napig nem jelent meg, miközben a tejszállítások már folynak. Szakértők szerint 3-4 hónapra lesz szükség a törvénysértőnek tűnő helyzet megszüntetéséhez.

Fokozódó jogi vita és ágazati bizonytalanság kíséri az FVM idei iskolatej-akcióját, mivel a tárca nem intézkedett időben a program végrehajtásáról. Értesüléseink szerint a minisztérium vezetése csak az elmúlt év végén határozott arról, hogy az akciót közbeszerzési eljárással kell lebonyolítani 2001-ben. Az FVM a közbeszerzési pályáztatással a tárca mellett működő Agrárintervenciós Központot (AIK) bízta meg, de a szervezet csak január elején kapta meg a feladatot -- tudtuk meg.
Az AIK illetékesei az alig megkezdett előkészületekre hivatkozva nem kívántak nyilatkozni lapunknak. Több tejipari társaság ugyanakkor januártól is szállít tejet az iskolákba és óvodákba, miközben a jogi körülmények teljesen tisztázatlanok. A cégek most tulajdonképpen a tavalyi, még nem közbeszerzéses programot folytatják, amelynek viszont már be kellett volna fejeződnie. Bizonytalan, mi lesz e társaságoknak járó állami pénzekkel, ha a későbbi pályázatot esetleg mások nyerik meg.
Több jogi szakértő szerint a mai helyzet sérti a közbeszerzési törvényt, ezért a pályáztatást minél hamarabb végre kellene hajtani. Az eljárás azonban -- információink szerint -- 3-4 hónapot is igénybe vehet. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a közbeszerzési eljárást akkor lehetett volna zökkenőmentesen lebonyolítani, ha az FVM a változtatásról még tavaly ősz elején dönt.
Mint ismert, az agrártárca az iskolatejprogramot 1998-ban indította el Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében kísérleti jelleggel. Az akciót azóta további hat megyére (Bács-Kiskun, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Somogy) és két városra (Hódmezővásárhely, Székesfehérvár) terjesztette ki. A bevont megyék és települések száma nem bővült 2001-ben a szűkös agrárbüdzsé miatt. Az idei program várhatóan így is 2,8-2,9 milliárd forintot emészt fel, amelyből az FVM 2 milliárdot áll, az érintett önkormányzatok pedig 0,8-0,9 milliárdot finanszíroznak. A források révén csaknem félmillió iskolás, óvodás és bölcsődés juthat naponta 2 deciliter "iskolatejhez".
Az akciót nem is a célja, hanem a lebonyolítás módja miatt érték bírálatok. A tárca a programot úgynevezett piacra jutási kasszájából finanszírozta, miközben szakértők szerint e pénzeket az agrárrendtartási törvény értelmében az akcióra nem költhette volna el. Az FVM az intézkedést mégis piaci jellegű (intervenciós) beavatkozásként könyvelte el. Ilyen ügyekben a közbeszerzési törvény korábban mentességet adott a közbeszerzési eljárás alól, de szakértők szerint a tejprogram az elmúlt években sem tartozott az agrárrendtartási eszközök közé. A társminisztériumok tavaly ismét úgy ítélték meg, hogy az akciót nem agrárpiaci, hanem szociális beavatkozásként (és közbeszerzési ügyként) kell kezelni (VG, 2000. december 21). Az FVM főként ezért döntött a közbeszerzési változat mellett, bár információink szerint az állami támogatások forrását az idén is a piacra jutási pénzekből biztosítja.
A tárca eddig a Tej Terméktanácsnak (TT) utalta át az iskolatejre szánt állami forrásokat, amelyeket a szervezet elkülönített alapként és a minisztérium utasításai szerint használt fel. A TT feladatait veszi most át az AIK. FVM-s források szerint a tárca a támogatások elköltését nem ellenőrizte megfelelően, ezért a közbeszerzési eljárás átláthatóbbá teheti a helyzetet. A korábbi években a terméktanács saját intervenciós kassszájából maga is beszállt az iskolatejprogram finanszírozásába, az idén viszont már nem vesz részt az akcióban. Ennek oka, hogy tavaly az FVM nem utalta át a szervezet számlájára a beígért 600 millió forintos éves exporttámogatási összeget.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.