Hasonló okokból továbbra is minden lehetőség nyitva áll a másik vitatott témakör, a leendő közvetlen támogatások kapcsán is -- vélte a napokban a Világgazdaság tudósítójának nyilatkozva Corrado Porzio-Biroli, Franz Fischler agrárbiztos kabintefőnöke. Egyfelől emlékeztetett arra, hogy a két esztendeje Berlinben rögzített hétéves költségvetés nem tervezett be külön "rubrikát" az újonnan csatlakozó országok farmerjeinek támogatására.
Másfelől viszont utalt arra, hogy a közös büdzsé nagysága jelenleg messze elmarad az ugyancsak Berlinben megjelölt plafontól (ami a közös GDP 1,27 százaléka). Az elmúlt két évben nemhogy nőtt, de valamelyest még csökkent is -- 1,13-1,16-ról 1,08 százalékra -- a hozzájárulási kötelezettség, azaz bőven van még mozgástér a befizetések növelésére, ha a tagországok miniszterei politikai alapon indokoltnak tartják egy korábban nem tervezett tétel finanszírozását -- mutatott rá a kabinetfőnök.
Porzio-Biroli nem tudta megmondani ugyanakkor, hogy a közös agrárpolitika jövőre esedékes félidős felülvizsgálata mennyiben érintheti a csatlakozási tárgyalások alakulását. Azt elismerte, hogy az időben párhuzamosan készülő bizottsági tárgyalási állásponttervezet és a leendő felülvizsgálati jelentés között elkerülhetetlen lesz az "áthallás".
Szavaiból kitűnt, hogy sok minden függ attól, a jelenlegi állat-egészségügyi válságok nyomán mennyire erősödik fel a CAP mélyebb reformjának a szándéka. Az Európai Bizottságtól jövőre -- illetve a tejszektor esetében 2003-ban -- eredetileg csak a fontosabb agrárágazatoknál legutóbb elhatározott reformok értékelését, valamint az agrárbüdzsé állásának áttekintését kérték.
Ám sokak szerint -- főként, ha a ma is tartó járványok miatt egyre inkább veszélybe kerül az agrárköltségvetés tarthatósága -- növekedhet a nyomás azok részéről, akik már most a CAP átfogóbb reformját szeretnék kiprovokálni. Fischler kabinetfőnöke szerint a "logikus időpont" egy ilyen lépésre igazából csak 2006-tól következne, addig ugyanis sem a piaci körülmények, sem a pénzügyi háttér nem igazán kedvező ehhez.
A későbbi forgatókönyv volna optimális a tagjelöltek számára is. Részint, mert így maguk is részesei lehetnek a továbbfejlesztett agrárpolitika "kihordásának", de főként, mivel tapasztalatok szerint minden eddigi reformalku éveket vett igénybe, és ha ebbe már jövőre belekezdenének, azzal könnyen "elúsztathatnák" a jelöltekkel folyó csatlakozási tárgyalások lezárását is. "Ha egy mélyreható reformvita kellős közepén vagyunk, bajosan tudom elképzelni, hogy milyen alapon kínálhatunk érvényes tárgyalási álláspontot a jelölteknek" -- jegyezte meg Porzio-Biroli ennek kapcsán.
A majdani reformok várható trendjeit tekintve az agrár-főtisztviselő egyelőre korainak tartotta, hogy részletekbe menő találgatásokba bocsátkozzon, azt viszont már most valószínűnek nevezte, hogy a Franz Fischler által évek óta következetesen képviselt törekvés a közvetlen piaci beavatkozás további csökkentésére, és cserében a vidékfejlesztés fokozottabb felkarolására minden bizonnyal még jobban felerősödik majd.
Mindez azonban tehát a bizottsági körökben ma jellemző gondolkodásban leghamarabb csak a következő (2007-ben kezdődő) költségvetési ciklusban válhatna aktualitássá. Addig is -- Porzio-Biroli szerint -- "a bővítés szempontjából a legjobb ragaszkodni egyelőre az Agenda 2000 csomagjában foglaltakhoz".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.