Árt az átfogó reform a bővítésnek
Hasonló okokból továbbra is minden lehetőség nyitva áll a másik vitatott témakör, a leendő közvetlen támogatások kapcsán is -- vélte a napokban a Világgazdaság tudósítójának nyilatkozva Corrado Porzio-Biroli, Franz Fischler agrárbiztos kabintefőnöke. Egyfelől emlékeztetett arra, hogy a két esztendeje Berlinben rögzített hétéves költségvetés nem tervezett be külön "rubrikát" az újonnan csatlakozó országok farmerjeinek támogatására.
Másfelől viszont utalt arra, hogy a közös büdzsé nagysága jelenleg messze elmarad az ugyancsak Berlinben megjelölt plafontól (ami a közös GDP 1,27 százaléka). Az elmúlt két évben nemhogy nőtt, de valamelyest még csökkent is -- 1,13-1,16-ról 1,08 százalékra -- a hozzájárulási kötelezettség, azaz bőven van még mozgástér a befizetések növelésére, ha a tagországok miniszterei politikai alapon indokoltnak tartják egy korábban nem tervezett tétel finanszírozását -- mutatott rá a kabinetfőnök.
Porzio-Biroli nem tudta megmondani ugyanakkor, hogy a közös agrárpolitika jövőre esedékes félidős felülvizsgálata mennyiben érintheti a csatlakozási tárgyalások alakulását. Azt elismerte, hogy az időben párhuzamosan készülő bizottsági tárgyalási állásponttervezet és a leendő felülvizsgálati jelentés között elkerülhetetlen lesz az "áthallás".
Szavaiból kitűnt, hogy sok minden függ attól, a jelenlegi állat-egészségügyi válságok nyomán mennyire erősödik fel a CAP mélyebb reformjának a szándéka. Az Európai Bizottságtól jövőre -- illetve a tejszektor esetében 2003-ban -- eredetileg csak a fontosabb agrárágazatoknál legutóbb elhatározott reformok értékelését, valamint az agrárbüdzsé állásának áttekintését kérték.
Ám sokak szerint -- főként, ha a ma is tartó járványok miatt egyre inkább veszélybe kerül az agrárköltségvetés tarthatósága -- növekedhet a nyomás azok részéről, akik már most a CAP átfogóbb reformját szeretnék kiprovokálni. Fischler kabinetfőnöke szerint a "logikus időpont" egy ilyen lépésre igazából csak 2006-tól következne, addig ugyanis sem a piaci körülmények, sem a pénzügyi háttér nem igazán kedvező ehhez.
A későbbi forgatókönyv volna optimális a tagjelöltek számára is. Részint, mert így maguk is részesei lehetnek a továbbfejlesztett agrárpolitika "kihordásának", de főként, mivel tapasztalatok szerint minden eddigi reformalku éveket vett igénybe, és ha ebbe már jövőre belekezdenének, azzal könnyen "elúsztathatnák" a jelöltekkel folyó csatlakozási tárgyalások lezárását is. "Ha egy mélyreható reformvita kellős közepén vagyunk, bajosan tudom elképzelni, hogy milyen alapon kínálhatunk érvényes tárgyalási álláspontot a jelölteknek" -- jegyezte meg Porzio-Biroli ennek kapcsán.
A majdani reformok várható trendjeit tekintve az agrár-főtisztviselő egyelőre korainak tartotta, hogy részletekbe menő találgatásokba bocsátkozzon, azt viszont már most valószínűnek nevezte, hogy a Franz Fischler által évek óta következetesen képviselt törekvés a közvetlen piaci beavatkozás további csökkentésére, és cserében a vidékfejlesztés fokozottabb felkarolására minden bizonnyal még jobban felerősödik majd.
Mindez azonban tehát a bizottsági körökben ma jellemző gondolkodásban leghamarabb csak a következő (2007-ben kezdődő) költségvetési ciklusban válhatna aktualitássá. Addig is -- Porzio-Biroli szerint -- "a bővítés szempontjából a legjobb ragaszkodni egyelőre az Agenda 2000 csomagjában foglaltakhoz".


