BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cseh atomerőmű-kudarc

Az egész cseh történelem legdrágább (eddig 85 milliárd koronába került) beruházásának számító, 14 évig épülő temelíni atomerőműben (JETE), amelynek befejezését bel- és külföldi politikusok és környezetvédők általános tiltakozása ellenére Miroslav Grégr cseh ipari miniszter kényszerítette ki, az első blokk 2000 szeptemberben megkezdett kísérleti működtetése során eddig nyolc üzemzavar történt.

Már maguk a JETE alkalmazottai is kételkednek abban, hogy a kereskedelmi üzemeltetés megkezdődhet a tervezett időpontban, ez év június végéig, dacára a minap megjelent dicsérő jelentésnek. Az állami nukleáris biztonsági hivatal elnöke, Dana Drábová is "irreálisnak" minősítette nemrég a június végi időpontot. Még előbb, március elején a Právo kérdéseire válaszolva azt a feltevést is megkockáztatta, hogy mivel az újra és újra jelentkező rezgések okait nem sikerült megszüntetni, "elméletileg elképzelhető, hogy ez lehetetlenné teszi a JETE teljes üzembe helyezését".
Tavaly decemberben a biztonsági rendszer azt jelezte, hogy a nukleáris üzemmel közvetlenül nem érintkező úgynevezett szekunder körben a megengedettnél magasabb a vízszint, mire a kezelőszemélyzet leállította a nukleáris reakciót. Josef Pühringer, a felső-ausztriai atomerőmű-ellenes szervezet szóvivője a Lidové Noviny prágai lapnak nyilatkozva arra hívta fel a figyelmet, hogy üzem közben nem lenne szabad biztonsági vizsgálatokat végezni. Az Oberösterreichische Nachrichten azt állította, hogy a JETE egyes európai -- például a német -- szabványok szerint nem is kaphatna üzemeltetési engedélyt.
Drábová is elismerte, hogy a turbinákat szállító Skoda Energo kényszerűségből végzi a biztonsági próbákat "élesben" a helyszínen. Ugyanis a szokásos tesztelési próbapadot csak a nagyobb szériákban gyártó cégeknek éri meg beszerezni. A Skoda Energónak viszont csak ez a két ilyen turbinamegrendelése van. Kezdetben azt hitték, hogy a turbinába gőzt vezető cső gyenge, azért rezeg, ám az sem segített, hogy a csövet gyűrűkkel körbehegesztve megerősítették. Mint kiderült, a szabályozószelepek konstrukciója is hibás, ezeket mind ki kell cserélni. A legutolsó üzemzavar alkalmával, március 22-én a turbina egyik részéből közel száz liter olaj ömlött ki -- aminek az egyik alkalmazott szerint ismét a rezgés volt az oka, ezért az egész csövet ki kellene cserélni.
Otto Gumpinger felső-ausztriai parlamenti képviselő szerint "ez a turbina halott, csak azért tartják mesterségesen életben, hogy az illetékes miniszternek ne kelljen lemondania". Ausztria a JETE teljes betiltását követeli. A pártoktól független felső-ausztriai és salzburgi atomveszély-ellenes platformok Edward D. Fagant, a svájci "alvószámlák" kifizettetésében és a háború alatt Németországban kényszermunkát végzők kártérítési ügyében elért sikereiről ismert amerikai ügyvédet bízták meg, hogy képviselje őket a JETE-ügyben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.