BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új magánosítási rend

A Nastase-kabinet egyik legfontosabb célkitűzésének tekinti azt, hogy külföldi beruházókat vonzzon az országba. Ezért az egyik legutóbbi kormányértekezleten változtatásokat eszközölt a privatizációs normákat illetően.

A kormány szóvivője szerint az új metodológia összhangban áll az Európai Unió országaiban alkalmazott eljárásokkal. Korábban a magánosítási ügyletek során a külföldi beruházók részéről kifogások merültek fel, peres ügyek születtek ezekkel kapcsolatban. Ezért a kormányzat módosításokat eszközölt. Ezek célja mindenekelőtt a magánosítási eljárások felgyorsítása, az ügyintézés megkönnyítése és ezek átláthatóságának a biztosítása. A román cégeket ezután szigorúan a törzstőke alapján sorolják be a kis-, közepes és nagyvállalatok kategóriájába.
Az egyik legfontosabb újítás az, hogy a részvételhez szükséges, a vagyonkezelő hatóságnál, az APAPS-nál elhelyezett garanciapénz a kiválasztott cég esetében később beleszámít a részvénycsomag árába vagy ennek előlegébe. A garanciapénzt csak abban az esetben veszíti el a potenciális vevő, ha azután vonul vissza, miután a tenderen nyertesnek nyilvánították, illetve ha később megtagadja az adásvételi szerződés aláírását, vagy pedig az aláírás után nem fizeti ki a szerződésben foglalt előleget (részletfizetés esetén), illetve a teljes összeget. A romániai vagy külföldi vásárló jogi személynek bizonyítana kell, hogy a részletek törlesztésének idejére rendelkezik majd a kellő tőkével, a román jogi személyeknek pedig a pénzügyi hatóságtól fel kell mutatniuk annak bizonylatát, hogy nincs semmilyen adóhátralékuk.
A licitálást csak abban az esetben lehet megtartani, ha legalább két jelentkező van. Ha csak egy potenciális vevő jelenik meg a tenderen, akkor a privatizációs bizottság elnöke csökkentheti a vételárat, ha ebbe beleegyezik a magánosítással megbízott közintézmény, de a vételár nem süllyedhet az alá az alsó határ alá, amit ez az intézmény megállapított. Ha a kiírásra nem jelentkezik vevő, akkor a megbízott közintézmény két alkalommal szervezhet kikiáltásos licitet, vagy később megváltoztathatja a privatizációs módszert, de csakis a magánosítási normák betartásával.
A folyamatok meggyorsítása érdekében hatvanról harminc napra csökkentették azt az időszakot, ami alatt a privatizáló közintézménynek válaszolnia kell bármely olyan szándéknyilatkozatra, mely valamely részvénycsomag megvételére vonatkozik. A tender meghirdetése után az érdeklődőknek legfeljebb 90 napjuk van arra, hogy jelezzék vételi szándékukat a korábbi 120 helyett. A privatizációs hatóság abban az esetben engedélyezhet részletfizetéses törlesztést, ha a vásárló cég pénzügyi helyzete megfelelő, ha vállalja a beruházással járó kötelezettségeket, illetve az illető cég termékei vagy szolgáltatásai jelen vannak a nemzetközi piacon, és vállalja, a szerződésben foglalt időszakban nem hajt végre kollektív elbocsátást.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.