A földvásárlás kérdése különösen Magyarországon és Lengyelországban számít politikailag érzékeny problémának. Hazánk tíz, Varsó egyenesen 18 évig akarja még fenntartani a külföldiek számára a földeladás tilalmát. Ebbéli szándékuk voltaképpen a tárgyalások megkezdésének első pillanatától fogva ismert, amit ugyancsak kezdettől fogva némi értetlenkedés és méltatlankodás is kísér az EU-oldalon.
Méltatlankodás azért, mert bizottsági illetékesek és tagországbeli politikusok és diplomaták nem győzik hangsúlyozni, hogy a termőföld szabad adásvétele szerves része a közösségi egységes piac alapjául szolgáló "négy szabadságjognak". Nem véletlen, hogy ennek korlátozására nincs és a rendszer általánossá válása óta soha nem is volt példa még a mai tagállamok körében.
Az értetlenkedés forrása pedig részint az, hogy mindmáig többnyire megalapozatlannak tekintik a jelölt országok félelmét, miszerint a jelentős árkülönbségek miatt tőkeerős uniós cégek és magánszemélyek felvásárolhatják az ország értékesebb területeit (magyar számítások szerint a magyarországi és közösségi földárak közötti rés helyenként 30-40-szeres is lehet). Emellett -- és főként -- visszatérően emlékeztetnek, hogy végső soron a földhöz jutás az esetek többségében a mai tagországokban sem parttalan, ám bizonyos keretek között tartására léteznek sokkal kifinomultabb eszközök is, mint a horizontális jogi tiltás.
A legismertebb a dán példa, amely (bár nem tartalmaz állampolgársághoz kötött korlátozást) számos közvetett elemében megnehezíti a nem dán állampolgárok földvásárlási lehetőségeit. Még a relatíve legengedékenyebb esetben is -- a lakóépülettel is rendelkező, öt hektárnál kisebb birtokok vételénél, amelyre elvben bárki jogosult lehet -- minimális elvárás a dániai munkavállalási engedély megléte. Harminc hektár felett már kikötés a mezőgazdászi szakképzettség is, miközben öt hektáron túl -- ez már a dánokra is áll -- csak természetes személyek vásárolhatnak földet, jogi személyek (például szövetkezetek) nem. Az utóbbiak esetében a tagok külön-külön meglévő földterületeinek megegyezés szerinti összeillesztéséről lehet csak szó (másfelől viszont egy-egy család két birtoknál többel nem rendelkezhet, és ezek összterülete nem haladhatja meg a 150 hektárt.)
A francia szabályozás annyival egyszerűbb, hogy itt elvben bárki vehet bármekkora területű termőföldet. Az ügyletet viszont már engedélyeztetni kell, és az erre illetékes hatóság -- a birtok- és vidékrendezési társaság (a mi földalapunk megfelelője) -- ezt akár meg is tagadhatja, ha veszélyeztetve látja a hagyományos birtokstruktúra megőrzését, illetve ha a vevőjelölt híján van az elvárt minimális agrárképzettségnek.
Németországban általában annyira magasak a földárak, hogy többnyire még efféle közvetett védelmi mechanizmusokra sincs szükség. Két hektár felett azért itt is engedélyeztetni kell, és ha felmerül a birtokstruktúra megbontásának -- például túlzott felaprózásának -- a veszélye vagy az adásvétel irreális áron történő megkötése, akkor még mindig beavatkozhatnak a hatóságok. Hasonlóképpen Hollandiában is csak akkor támaszt akadályt a nemzeti hatóság, ha az adásvétel nyomán olyan anomáliák merülhetnek fel, mint például a közös EU-agrárpolitikán belül az országra "leosztott" termékkvótától jelentősen eltérő tevékenység szándéka.
A dánokhoz képest a másik végletet a brit gyakorlat jelenti, ahol végképp semmiféle korlátozás vagy nehezítő tényező nem létezik.
A tőke szabad mozgásával foglalkozó joganyagrész újabb tárgyalására egyébként leghamarabb a május 17-i főtárgyalói fordulón vagy a júniusi miniszteri ülésen kerülhet sor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.