BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sajátos tőkekövetelmények a vagyonkezelőknél

A tőkepiacról szóló törvénytervezet az eredeti elképzelésekkel szemben nem vette át az összességében mintegy 2000 milliárd forintot érintő befektetéskezelés egységes szabályozására vonatkozó koncepciót. Ehelyett felemás megoldásként az egyes részterületekről szóló rendelkezéseknél születtek -- eltérő mélységű -- módosítások.

A befektetéskezelés nem pusztán elméleti vonatkozásaiban érdekes, hiszen egy vagyon elkülönült struktúrában, üzletszerűen végzett kezelése lényegében független a magyar értékpapírpiac fejlődésétől. Természetesen fontos körülmény, hogy lesznek-e és milyen magyar társaságok az értéktőzsdén, feléled-e tetszhalott állapotából a vállalati kötvénykibocsátás, és milyen formában maradnak fenn a magyar tőzsdék. A befektetési struktúrák szempontjából azonban ez csak másodlagos probléma, hiszen a meglévő forrásokat be kell fektetni. Ebben érzelmi szempontok nem játszhatnak szerepet, így ha nincs megfelelő tőkepiac Magyarországon, akkor erre külföldön kerül sor.
A magyar megtakarítások szerkezetében továbbra is egészségtelenül nagy arányt képviselnek a kamatjellegű tőkejövedelmet biztosító formák, jelesül a bankbetét és az állampapír. A megtakarítások növekedése azonban megállíthatatlan, bár sajnálatosan lassú folyamat. Ez a körülmény az uniós csatlakozással és a befektetési kultúra fejlődésével együtt emeli a befektetéskezelést önálló fogalmi szintre a tőkepiacon belül.
A befektetéskezelő magának a befektetési döntésnek a felelősségét veszi át az ügyféltől, szemben a klasszikus befektetési szolgáltatással, ahol az elemző a befektetési döntés kialakításához ad segítséget, a bróker pedig annak hatékony végrehajtását végzi.
A négy elem -- a befektetési alap, a nyugdíjpénztár, a biztosítók befektetéssel kombinált (unit-linked) termékei és a portfóliókezelés -- eddig is létező és igen változatos utat bejáró formák voltak a magyar tőkepiacon. Az új tőkepiaci törvény kialakításának már-már a ködös múltba vesző kezdetén az a szakmai álláspont alakult ki, hogy a befektetéskezelés általános szabályait egységesen kell megalkotni, és ehhez képest jöhetnek létre olyan "termékjogszabályok", melyek megadják az egyes struktúrák sajátos kereteit.
A kodifikáció lassú és erős irányváltásokat, töréseket elszenvedő folyamatát végigkísérte a szaksajtó. A végeredmény talán a befektetéskezelés szempontjából lett a legeltérőbb a kezdeti elképzelésekhez képest.
A szakmai háttérbeszélgetéseken elhangzottak szerint a koncepcióváltás arra vezethető vissza, hogy az eltérő szabályozási háttérrel működő területek között nem volt megteremthető a koherencia. Nyilvánvaló azonban, hogy ez csak a végére eléggé a határidők szorításában folyó jogalkotás miatt nem volt megvalósítható.
A befektetési alapok, a pénztárak és a unit-linkedek fejlődése eddig is a magyar tőkepiac legszebb oldalait jelentik, hiszen különösebb botrányok itt nem történtek, bár a befektetési formák átláthatósága továbbra is a felsorolásnak megfelően csökkenő mértéket mutat. Ezzel szemben a portfóliókezelés "vadregényes" múltja, a brókercsődökben játszott meghatározó szerepe ismert, de a tőkepiaci jogszabály végre véglegesen lezárja ezt a pionír korszakot.
A tőkepiaci törvény tervezete átütően új szabályozást hozott a portfóliókezelés területén, oldotta a befektetési alapkezelés indokolatlan korlátait és fogalmi anomáliáit, a nyugdíjpénztári és a biztosítói vagyonkezelést pedig a szervezeti garanciák (személyi, tárgyi, technikai feltételek, összeférhetetlenségi szabályok) oldaláról erősítette meg.
Kiemelendő az is, hogy a nyugdíjpénztári vagyon- és a portfóliókezelés tevékenységének lehetősége megnyugtató szabályozást nyert a befektetési alapkezelő mint az idegen tőke kezelésére adekvát szervezeti forma keretében is. Sajnálatos azonban, hogy a költségek és a kockázatok feltárása, a befektetők tájékoztatása és a befektetési teljesítmények mérése továbbra is elszórt jogforrásokban, nem koherens módon szabályozott. A tervezet nem könnyíti meg a fogalmilag hasonló tevékenységek hatékony elvégzését, és a jövőben is akadályozza a kritikán aluli színvonalú befektetési kultúrájú megtakarítókat a valós szempontok alapján kialakított felelős invesztíciós döntések meghozatalában.
Sajátos szabályok vannak a tervezetben a vagyonkezelési tevékenység tőkekövetelményeivel kapcsolatban. Információink szerint az elfogadás előtt álló szöveg olyan elemeket tartalmaz, melyet szakmai fórumokon valójában nem vitattak meg. Érdekes módon a javaslat a jelenlegi szabályozást alulról lazítja. A 2 milliárd forint feletti magán-nyugdíjpénztári vagyon kezeléséhez jelenleg 500 millió forintos alaptőkéjű cég szükségeltetik. Ezzel szemben a tervezet szerint a 2 milliárdos érték alatt elég lesz a 250 millió forintos alaptőke, míg ezen érték felett az ilyen típusú kezelt vagyon 1 százalékának megfelelő arányban kell növelni a jegyzett tőkét, melynek felső határa 1 milliárd forint. Az irreális helyzetet jól példázza, hogy 2 milliárd forintos alaptőkével már bankot lehet alapítani, melynek alaptevékenységei is -- a betétgyűjtés és a hitelezés -- nagyságrendekkel nagyobb üzleti kockázattal járnak, mint a vagyonkezelés.
A tőkekövetelmény egyébként önmagában érdekes problémát jelent a befektetéskezelési struktúráknál, hiszen az egyáltalán nem igényel jelentős tőkét. A költségek viszonylag alacsonyak és fixek, a bevételek pedig előre nagy pontossággal tervezhetők. A korábbi szabályozások jogpolitikai háttere minden bizonnyal az volt, hogy -- elsősorban a nyugdíjpénztári piacon -- csak megfelelő elkötelezettségű társaságok kezdjenek ebbe a tevékenységbe.
A befektetéskezelésnél azért kevésbé jelentősek a tőkekövetelmények, mert a befektetők védelmének sokrétű és kifinomult prevenciós garanciarendszere alakult ki és már működött eddig is hatékonyan a gyakorlatban. Ennek legfontosabb részei a letétkezelő, a könyvizsgáló és az állami felügyeleti tevékenység. Ezek összességükben biztosítják, hogy magához a befektetéskezelőhöz -- a büntetőjogi aspektusoktól eltekintve -- nem kerülhet sem pénz, sem értékpapír. A legszembetűnőbb eltérés abban van, hogy a vagyonát maga kezelő nyugdíjpénztárnál egyáltalán nincs tőkekövetelmény és a sajátos jogi struktúra alapján nem is lehet.
A szabályozás tehát a nem piaci jellegű kockázat alacsonyabb szintjéhez támaszt fokozottabb garanciát. Sokak meggyőződése, hogy a magán-nyugdíjpénztári vagyon kezeléséhez előírt tőkekövetelmények nem szolgálják a piac fejlődését. Remélhetőleg a kodifikáció során bekövetkezett "kommunikációs hibát" már egy módosító indítvány kiküszöböli.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.