Ehhez igyekezett támpontokat adni egy közelmúltban, Varsóban rendezett szeminárium, amelynek patrónusa Berlin és Párizs volt.
A tavalyi nizzai csúcsértekezlet -- igaz, felemás -- intézményi döntései megnyitották az utat az unió kibővítéséhez. A bizottság összlétszámának korlátozása, a tagállamok szavazati arányainak átrendezése, a többségi döntési elv kiterjesztése, a parlament szerepének növelése lehetővé teszi, hogy a több országgal bővülő unió is működőképes maradjon. Ez azonban -- a jelek szerint -- nem elég.
"Az Európai Unió továbbfejlesztése kifulladt a demagógia, a populizmus, továbbá a választási megfontolások miatt" -- véli Angelica Schwall-Düren, a Bundestag szociáldemokrata frakciójának titkára. A képviselőnő külpolitikai, katonai, gazdasági szempontokat emleget. A 378 milliós Európai Uniónak globális felelősséget kell vállalnia, de még most sincs közös külpolitikája. A helyzetet bonyolítja a "privatizált" terror veszélye, amely csak felerősödött szeptember 11-e után. Valódi transzatlanti partnerségről nem lehet beszélni, amíg az unióban nincs egységes akarat. Az erősödő globalizáció is kihívást jelent. A jelenlegi német és francia kormány egyaránt nagy súlyt helyez a szociális szempontokra. Európának saját szociális-társadalmi modelljét kellene belevinnie a globalizált világba.
Alain Barrau, a francia nemzetgyűlés uniós ügyek bizottságának elnöke elsősorban a bővítéssel magyarázza az unió radikális átalakításának szükségességét. Szerinte reális annak veszélye, hogy továbbfejlesztés híján az Európai Unió nem lesz több holmi szabadkereskedelmi övezetnél.
A változtatásra tehát szükség van, de milyen irányban történjék? Angelica Schwall-Düren szerint merész ugrás kell a politikai unióba, és e téren nagy szerep vár a francia--német kettősre. A német szociáldemokrata képviselőnő Joschka Fischer német külügyminiszter korábbi szóhasználatával élve "avantgárd országokról" beszél, amelyek, ha kell, a többi EU-országtól előreszaladva, megteremtik a politikai uniót. Ebben, ha már EU-tagok, a jövőben csatlakozó országok is részt vehetnek. A képviselőnő elképzelhetőnek tartja a Párizs--Berlin--Varsó háromszög megteremtését. A politikai uniónak az egyszerűbb dolgoktól a bonyolultakig mindent át kell fognia. A képviselőnő elképzelhetőnek tartja a közös uniós diplomáciai képviseletek felállítását éppúgy, akárcsak a közös fellépést a transzatlani együttműködésben.
Francia részről némileg visszafogottabbak. Alain Barrau szerint nincs szükség olyan szóhasználatra, mint avantgárd vagy úttörő országok, hiszen az uniós jogban már most is szerepel a "szorosabbra fűzött együttműködés" kifejezés. Az EU nem minden tagja vesz részt -- például -- a valutaunióban vagy a schengeni együttműködésben. A kooperációt minden további nélkül más területekre, így a hadi együttműködésre is ki lehet terjeszteni.
Michel Foucher, a francia külügyminisztérium politikai tervezési csoportjának vezetője sem beszél politikai unióról, inkább annak szükségességét emeli ki, hogy meg kell erősíteni az unió kollektív cselekvőképességét. Már a tavaly decemberben megkötött nizzai szerződés is előírja a hatalom fokozott megosztását az unió szervei között. Francia vélemény szerint is szeptember 11-e után fontossá vált a biztonságpolitika összehangolása, a külpolitikai koordináció, de ugyancsak szorosabbra kell fűzni az együttműködést a társadalmi szolidaritást illető kérdésekben (a munkanélküliség elleni harcban), a gazdaság közös irányításában. Foucher is hangsúlyozza, az unióban már most megvan a rugalmasság, hogy országok csoportja mélyítse az együttműködést az őket érdeklő területeken. "Nem kell olyan drámai szerepet tulajdonítani az intézményi kérdéseknek, a hangsúlyt inkább az elvégzendő feladatra kell helyezni" -- fejtegette a francia külügyi tisztviselő.
Az unió továbbfejlesztésének irányairól egy széles körű testület, a konvent kezd majd vitát, amelynek pontos összetételéről a decemberi laekeni csúcsértkezlet dönt majd. A konventben helyet foglalnak majd az uniós és nemzeti intézmények képviselői, továbbá -- konzultációs joggal -- a tagjelölt országok. A konvent forgatókönyvét nem lehet előre meghatározni, már csak azért sem, mert mind német, mind francia részről igen nagy szerepet szánnak a civil kezdeményezéseknek. (A civil fórumok párhuzamosan zajlanak majd a konvent üléseivel, és nyilvánvalóan befolyást gyakorolnak rá.) A német elképzelések inkább afelé hajlanak, hogy a konvent végül konkrét, egy irányba mutató javaslatcsomagot adjon át valamikor 2003-ban a döntési pozícióban lévő államközi konferenciának. Francia részről viszont inkább azt szeretnék, ha a konvent több változatban gondolkodna. Az összehívandó konvent végső formájáról, működési kereteiről rövidesen, már a decemberben megtartandó laekeni EU-csúcsértekezleten döntenek.
Nyilvánvaló, hogy a konventtel, annak feladataival kapcsolatos német és francia álláspont nem esik teljesen egybe, de a szeminárium francia és német résztvevői egyaránt hangsúlyozzák, hogy kétoldalú munkacsoport igyekszik majd teljes összhangba hozni a két ország elképzeléseit.
Miközben az unió saját jövőjén is gondolkodik, sort kell keríteni a szervezet bővítésére. Ez vajon nem lassítja-e le ez új tagok felvételét?
Francia vélemény szerint nem. A tagállamok között egyetértés van abban, hogy folytatni kell a csatlakozási tárgyalásokat. Minden tagországgal saját érdemei szerint kell foglalkozni -- mondta Alain Barrau uniós francia nemzetgyűlési bizottsági elnök. Érdekes a francia válasz arra a kérdésre, hogy a költséges agrárrendtartás reformja nélkül vagy nem lesz pénz az újonnan érkező EU-tagok finanszírozására, vagy pedig a csatlakozók számára új finanszírozási elveket kell találni. Barrau szerint az agrárrendszer gyökeres reformja és a "kétsebességes" unió nem jöhet szóba. Logikusan következne mindebből -- aminek aligha örül Németország, az unió egyik fő finanszírozója --, hogy az unió bevételeit kell növelni, ehhez pedig források után kell nézni.
Reinhard Schweppe, a német külügyminisztérium európai főosztályának vezetője nem tagadja, hogy az unió lakosságának egy részét aggasztja a bővítés perspektívája. Attól tartanak, hogy új államok belépése felvizezheti az unió vívmányait, amelyeket ugyanakkor magától értetődőnek tartanak. A bővítés azonban mindkét oldal számára hasznos, hiszen Németország is határozottan nemzeti érdekeket követ, amikor támogatja új tagok felvételét. Az unió lakossága -- szerinte -- azért szkeptikus, mert nem eléggé tájékozott. Schweppe szerint a lakossági aggodalmakat az is táplálhatja, hogy a többségben lévő nyerők mellett nyilván vesztesek is lehetnek. (Az egyik oldalon a szabad munkaerő-vándorlás -- például -- megzavarhatja a munkaerőpiacot, a másik oldalon pedig a külföldi földvásárlások gerjesztenek aggodalmakat.)
A szemináriumon nem lehetetett megkerülni a szeptember 11-i terrormerényletek következményeit az unió belső fejlődésére. Mind a francia, mind a német felszólalók nagyon óvatosan nyilatkoztak. Norber Baas, a berlini külügyminisztérium nagykövete dicséretesnek tartja, hogy az uniós szervek gyorsan reagáltak. Hosszabb távra azonban -- szerinte -- még nem lehet megbízható forgatókönyveket felvázolni. Az mindenesetre biztos, hogy az amerikaiakat tehermentesíteni kell Európában. De ehhez nincs szükség holmi ellen-NATO-ra. A transzatlanti kapcsolatokban is változatlanul a NATO játssza a főszerepet.
Alain Barrau, a francia nemzetgyűlés uniós bizottságának elnöke szerint jelenleg Európa még nem tölti be maradéktalanul a reá háruló szerepet a Balkánon, de az amerikaiak ki fognak vonulni. Kérdés, hogy Európa milyen szinten pótolja majd az Egyesült Államokat. Francia részről nem hiszik, hogy középtávon a védelmi együttműködés túlmutat majd az eddig elhatározott kereteken.
(Egyébként az utóbbi napok fejleményei is alátámasztják ezt az óvatos megközelítést, hiszen a tagállamok -- bár az eredeti menetrend szerint még novemberben lejár a határidő -- nem tudtak megállapodni, hogyan finanszírozzák a több tíz ezer fős gyorsreagálású hadtestet, amelynek felállítását már korábban elhatározták.)
Ha valaki azt várta, hogy a részt vevő újságírók dokumentációs csomagjukban tervezeteket is találnak majd arra, hogyan nézzen ki Európa -- mondjuk -- 5-10 éven belül, csalódnia kellett. A hivatásos politika is most keresi a válaszokat a kérdésre -- fokozott óvatossággal --, hiszen a nemzeti szuverenitás igen érzékeny darabjainak az "uniósításáról" van szó...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.