BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Korszerűsödhet a járműpark

Elképzelhető, hogy a belföldi közúti közlekedési szolgáltatás területén működő mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv) támogatással vásárolt járműveinek forgalmijába is bejegyzik a kilépési tilalmat - értesült lapunk. Ezek ugyanis a Széchenyi-terv pályázati kiírása szerint két, illetve öt évig nem léphetik át a határt. Az eddig elnyert támogatásokkal félezernél több korszerű járművet szereztek be a vállalkozók.

A belföldi közúti közlekedési szolgáltatást végző kkv-k tavaly október óta pályázhatnak gépjármű-fejlesztési támogatásra. Február végéig 365 jelentkezést fogadtak el - tudtuk meg. Ezek 7,8 milliárd forintot meghaladó fejlesztést terveznek, amiből közel 2,2 milliárdnyi (mintegy 27,3 százalék) a támogatás. Ebből mintegy 150 használt gépkocsit (buszt, teherautót), illetve 60 pótkocsit szereznek be, körülbelül 350 gép- és 110 pótkocsit pedig újként vásárolnak. Ezek számát valamivel meghaladja a cserébe leadott korszerűtlen járművek száma, melyek többsége IFA, de akad közöttük számos más típus is.

A kkv-k gépjárműparkjának fejlesztését segítő támogatás célja a belföldi közúti áru- és személyszállítási tevékenységek káros környezeti hatásainak mérséklése, a közlekedésbiztonság növelése, valamint a belföldi közúti árufuvarozás és személyszállítás versenyképességének növelése. A támogatást kizárólag a hazai vonatkozó műszaki előírások követelményeinek megfelelő új vagy használt gépjármű beszerzésére lehet fordítani. Így 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsi, vontató, nyerges vontató, valamint ezek pótkocsijai (félpótkocsijai), valamint különleges felépítményű (például tartályos, silós, konténeres) jármű, illetőleg autóbusz vásárlása jöhet szóba.

A pályázóknak vállalniuk kell, hogy a támogatott beruházással beszerzett járművet öt, a háromévesnél idősebbet két esztendeig belföldön működtetik. Ezt a szakmai körökben kifogásolt kikötést az EU-s jogszabályok indokolják. Azok ugyanis nem teszik lehetővé a nemzetközi közlekedésben működő haszonjárművek támogatását. Lapunk úgy tudja, a támogatással beszerzett járművekre vonatkozó kilépési tilalmat bejegyzik az okmányirodáknál, és elképzelhető, hogy az a forgalmiba is bekerül. A pályázóknak azt is vállalniuk kell, hogy ugyanannyi korszerűtlen járművet vonnak ki a forgalomból, amennyit támogatással beszereztek. Ez tehergépkocsi esetében az Euro-2 szintet teljesíteni nem tudó, autóbusz esetén a 15 évnél idősebb járművet jelent.

Magos Katalin

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.