Az alkoholforgalmazásra vonatkozó, rendkívül szigorú svédországi törvények koporsójába vert újabb szögként értékelik megfigyelők a stockholmi kerületi bíróság napokban hozott ítéletét, amely valamennyi sajtótermék számára lehetővé teszi italreklámok elhelyezését. A jelenlegi svéd törvények - az alkoholfogyasztás visszaszorításának jegyében - gyakorlatilag kizárják ilyen hirdetések közzétételét, ám a fogyasztóvédelmi ombudsman és egy gasztronómiai magazin közötti perben hozott mostani ítélet ezt az európai uniós alapszerződéssel ellentétesnek nyilvánította.
A döntéshez maga az Európai Bíróság szállított muníciót egy tavaly kiadott állásfoglalásában. A már említett svéd törvényszék kérésére kiadott vélemény megállapította: semmi jel sem mutat arra, hogy a reklámtilalomnak a bevallott közegészségügyi és társadalompolitikai célokon túlmenő motivációi lennének, illetve hogy hátrányos megkülönböztetést tartalmazna - tudósít a Reuters. A gyakorlatban azonban a rendelkezés mégis jobban érinti az importált termékeket, mint a hazai eredetűeket: az újonnan belépni szándékozó piaci szereplőknek ugyanis nem biztosít lehetőséget termékeik népszerűsítésére, ezzel a már bevezetett svéd márkákat juttatva előnyhöz. Ily módon a svéd jogszabály megsérti a termékek és szolgáltatások szabad forgalmának uniós elvét.
A svéd kormány bejelentette: fellebbez a kerületi bíróság döntése ellen. Elemzők szerint a svéd alkoholforgalmazási rendszer napjai ettől függetlenül meg vannak számlálva: az EU-csatlakozáskor 2003-ig kapott haladékot az ország a forgalmazási monopólium felszámolására (a vendéglátóhelyeken kívül jelenleg egyetlen bolthálózat forgalmazhat szeszes italokat). A rendkívül magas adókkal is megtámogatott "egészségbarát" rendszer azonban oda vezetett, hogy általánossá vált az italok külföldről történő becsempészése, illetve a házi "zugfőzés" - mutat rá az AFP.
VG-összeállítás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.